تقویت جایگاه «ترزا می»

شبکه جهانی
بی بی سی

براساس قانون مصوب سال 2011 انتخابات سراسری بریتانیا نباید تا سال 2020 برگزار شود، اما ترزا می ‌که پس از کناره‌گیری کامرون به منصب نخست‌وزیری بریتانیا رسیده است در 19 آوریل 2017 طرح برگزاری زودهنگام انتخابات پیش از خروج از بریتانیا را مطرح کرد که با اقبال عمومی در پارلمان مواجه شد و به تصویب رسید. بیش از دو سوم اعضای پارلمان یعنی 522 کرسی از 650 کرسی حاضر، مهر تایید بر این طرح زدند، اما دلایل ترزا می‌ برای این اقدام کدامند؟

منطقی‌ترین دلیلی که می‌توان برای این امر یافت، تقویت جایگاه می ‌در ادامه مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. او بر این باور است که افکار و عقاید پارلمان فعلی به‌خصوص در احزاب کارگر، ملی اسکاتلند و لیبرال دموکرات اصطکاک مذاکرات برگزیت را بالا برده و شرایط بی‌ثباتی را در ادامه این روند به‌وجود آورده است.

هدف ترزا می ‌این است که اکنون که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا با اقبال عمومی مواجه شده است، از این ترکیب متقاضیان برای خروج اعضای پارلمان استفاده کند. برگزاری این انتخابات به‌نوعی تغییر ترکیب اعضای پارلمان برای سرعت بخشیدن به روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا است. به‌دیگر بیان می ‌امیدوار است، این ترکیب متقاضیان سهم بزرگتری از اعضای پارلمان فعلی را در اختیار او قرار دهد تا دست او در انجام مذاکرات کاملا باز باشد و برای متقاعد کردن اعضای پارلمان طی مذاکرات نگرانی نداشته باشد.

جانشینی او به‌جای کامرون اگرچه پارلمانی با حکومت محافظه‌کاران را در اختیار او قرار داد، اما اهداف اعضای فعلی با عقاید می ‌سازگاری مناسبی نداشته و به‌نظر می‌رسد بین سیاست‌های مد نظر او و هم‌حزبی‌هایش نیز شکافی وجود دارد. بنابراین می ‌انتظار دارد انتخابات جدید اعضایی در اختیار او قرار دهد که بتواند جایگاه سیاسی او را تقویت کرده و تصمیم‌سازی می‌ در 5 سال آینده را تسهیل کند.

می چیزی بیشتر از تغییر گرامر در سیستم آموزشی و برنامه‌های کاهش کسری بودجه می‌خواهد. اعضای فعلی در بقیه برنامه‌های مد نظر او، بیش از آن‌که وی را قبول داشته باشند، او را جانشینی برای کامرون و سیاست‌هایش می‌دیدند، اما می ‌کابینه‌ای در اختیار خود می‌خواهد تا با فراغ بال به نهادینه کردن سیاست‌های مدنظر خود بپردازد. در حال حاضر نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد او با 306 کرسی پیشتاز انتخابات است و امیدوار است تا برگزاری انتخابات این میزان را افزایش داده تا بتواند رویه تصمیم‌سازی را مستقل از نزدیکترین رقیب خود یعنی حزب کارگر پیش ببرد. بنابراین این انتخابات شاید مبدا سیاسی جدیدی برای حزب محافظه‌کار در روند جدایی از اتحادیه اروپا و سیاست‌های داخلی بریتانیا باشد.