در فاصله کمتر از یک سال پس از برگزاری رفراندوم خروج از اتحادیه اروپا، امروز انتخابات سراسری بریتانیا برای تعیین اعضای پانصد و هفتاد و هفتمین پارلمان این کشور برگزار خواهد شد. اگرچه بر اساس قانون مصوب در سال ۲۰۱۱، انتخابات پارلمان تا سال ۲۰۲۰ نباید برگزار شود اما «ترزا می» نخست‌وزیر این کشور به‌منظور تغییر ترکیب پارلمان و هماهنگی با رفراندوم برگزار شده (مبنی بر خروج از اتحادیه اروپا)، طرح برگزاری زودهنگام انتخابات را در پارلمان مطرح کرد که با موافقت اکثریت اعضا (بیش از دوسوم) همراه شد.

در یک تحلیل کلی می‌توان بیان کرد سیاست‌‌های می ‌در جدایی از اتحادیه اروپا، پیام‌آور بی‌ثباتی در روابط سیاسی و تجاری آینده خواهد بود. می ‌بی‌شباهت با ترامپ نیست، او در زمینه مهاجرت خواهان کاهش مهاجران و رسیدن به میزان ۱۰۰ هزار نفر است. در صورت پیروزی او مالیات کارگران غیربریتانیایی ۲ برابر خواهد شد و حتی مهاجرانی که شهروند کشورهای عضو اتحادیه به‌شمار می‌روند، حق ورود به بریتانیا را نخواهند داشت. همچنین در بحث روابط خارجه او حتی حاضر است برای منفعت بریتانیا از پیمان‌های زیست‌محیطی نیز خارج شود و نهایتا چالش اساسی که موجبات بی‌ثباتی اتحادیه اروپا را رقم خواهد زد، میزان غرامت یا هزینه پرداختی برای خروج از اتحادیه است که زمینه‌ساز مناقشات سیاسی خواهد بود.

اما کوربین که از مخالفان سرسخت خروج از اتحادیه اروپاست، اگرچه بیان کرده است که به‌نظر مردم بریتانیا در رفراندوم برگزیت احترام می‌گذارد، اما تمایل به حفظ روابط حسنه با اتحادیه اروپا دارد. روابطی مثل حفظ عهدنامه اراسموس که در آن امکان جابه‌جایی دانشجویان بین کشورهای عضو وجود دارد یا پایبندی به معاهدات زیست‌محیطی و کمک در تصویب معاهدات تجاری با تعرفه‌های گمرکی پایین با کشورهای عضو اتحادیه که همگی ریشه در سیاست مخالفت با خروج از اتحادیه اروپا را دارد. کوربین همچون ماکرون در فرانسه، مرد سازش در مذاکرات است و بیان کرده در سیاست‌های ما چیزی با عنوان «عدم مذاکره» وجود ندارد. او قصد کاهش تعداد مهاجران را ندارد و وعده داده کلیه حقوق کارگران و ساکنان مهاجر در بریتانیا حفظ خواهد شد. با توجه به اینکه کوربین سیاست‌های خود را غیرتهدیدآمیز برای اتحادیه اروپا بیان کرده می‌توان انتظار داشت معادلات سیاسی و تجاری در صورت پیروزی حزب او یا تشکیل دولت ائتلافی از ثبات بیشتری برخوردار باشد.

اگرچه اختلاف بین دو حزب محافظه‌کار و کارگر فاحش است، اما سیاست‌های شفاف‌تر و منطقی‌تر کوربین موجب رشد ۶ درصدی سبد آرای این حزب در طول ۶ ماه گذشته شده است. به نقل از ایندیپندنت تا روز ۱۴خرداد، ۹ کرسی از حزب محافظه‌کار به سمت حزب کارگر تغییر جهت داده و رقابت این دو به ۳۰۸ کرسی در مقابل ۲۵۳ کرسی رسیده است. روندی که امکان تشکیل دولت تک حزبی برای می ‌را غیرممکن می‌سازد.

در صفحه امروز باشگاه اقتصاددانان اوضاع سیاسی و اقتصادی بریتانیا و اتحادیه اروپا پیش از برگزاری انتخابات سراسری بررسی شده است.