امیر شاملویی: در هر کشوری پس از انتخابات، آمار و نتایج پیرامون آن منتشر می‌شود. طبق تجربه، آمار بین شهرهای بزرگ و کوچک و روستاها با هم تفاوت دارد که در مطالعاتی پیرامون ریشه‌های آن بحث و بررسی صورت گرفته است. به‌رغم اینکه چنین تفاوت‌هایی مدت‌های زیادی است به دلایل مختلف فرهنگی، سیاسی، بهره‌مندی اقتصادی و بافت مختلف این دو وجود داشته‌اند، کمتر تا این اندازه دوقطبی شده بودند.

به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر با گسترش جهانی شدن و انتقال آسان نیروی کار، افرادی که فاقد تخصص خاصی بوده‌اند در کشورهای مقصد با دشواری‌هایی روبه‌رو شده‌اند و رکود اقتصادی سال‌های اخیر نیز در دامن زدن به آن نقش داشته است. در نتیجه این رویدادها، نیروی کار در شهرهای کوچک و روستاها، دستمزد نسبتا کمتری در مقابل کارگران و فعالان شهرهای بزرگ دریافت کرده است و همین امر به تدریج بر نارضایتی آنها از وضع سیاسی موجود افزوده و تلاش‌هایی را در راستای ایجاد تغییر در نگرش دولت‌ها موجب شده است. این تحلیل که بیشتر عامل اقتصادی را در نظر دارد، عمدتا در کشورهای حوزه اتحادیه اروپا قابل مشاهده است. اما بررسی الگو و عوامل تقابل رای دهندگان در شهر و روستا یا محل‌هایی با جمعیت‌های متراکم در برابر مناطق کم جمعیت‌تر در کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه‌یافته تا حدودی با کشورهای توسعه‌یافته تفاوت‌هایی دارد.

در کشورهای کمتر توسعه‌یافته و در حال توسعه، نقش رسانه‌ها و دسترسی به رسانه‌های بی‌طرف در شهرهای بزرگ در مقایسه با روستاها راحت‌تر بوده و نگرش‌های قومی و قبیله‌ای و تحت اختیار بودن آرا از سوی یک فرد که معمولا رئیس محلی محسوب می‌‌شود، در شهرها بسیار کمتر است. در کشورهایی نظیر زامبیا ارزش‌های سنتی جوامع محلی و کوچک‌تر بیشتر در انتخاب یک فرد به عنوان کسی که آرای یک منطقه به وی تعلق می‌گیرد، نقش دارند و توزیع منابع اقتصادی به عنوان بخشی از سیاست‌های پوپولیستی در این جوامع موثرتر از شهرهای بزرگ عمل می‌کنند. همین امر موجب شده است دو قطبی شهر و روستا در انتخابات به گونه‌ای تا حدودی متفاوت با شهرهای کوچک و روستاها در کشورهای پیشرفته شکل بگیرد. در ادامه نگاهی به تفاوت‌ها و ریشه‌های شکل‌گیری دو قطبی انتخابات در شهرهای بزرگ و روستاها یا شهرهای کوچک در طیف مختلفی از کشورها خواهیم انداخت.