ارمغان جهانی ماکرون

گاردین

انتخابات فرانسه در سال ۲۰۱۷ طی دو مرحله، در ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ و امروز هفتم می‌۲۰۱۷ برگزار می‌شود،تا تکلیف سکاندار سیاسی این کشور مشخص شود. نظرسنجی‌ها حاکی از این است که پس از دوسال پیشروی مرزهای پوپولیستی، ملی‌گرایی و قدرت‌گرایی توسط لوپن، اکنون او به آخر خط رسیده و قلمروگشایی او در حوزه سیاست به پایان عمر خود نزدیک است. او که با سیاست‌های پوپولیستی و ترامپی خود نظیر برگزاری رفراندوم برای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، لرزه بر اندام مسوولان کشوری انداخته، به ناشر ترس در اروپا معروف شده است.

اگرچه نظرسنجی‌ها در پیش‌بینی دور اول کاملا موفق بود، اما برخی از منتقدان سیاسی اعتقاد دارند که حواشی روزهای اخیر مثل اتهام رسوایی مالی فرانسوا فیلن به ماکرون شاید بتواند عرصه رقابت را بر او تنگ کند. به عقیده گاردین، اگرچه اکثر مردم و خبرگزاری‌ها به استناد نظرسنجی، ماکرون را پیروز انتخاباتی امروز می‌دانند، اما یافته‌ها نشان می‌دهد این نظرسنجی شاید دارای تورشی ۳۰ درصدی باشد که میزان قابل توجهی است و ممکن است نتیجه انتخابات را به کلی تغییر دهد. حوادث شوک‌‌آور اخیر در دنیای انتخابات مثل نتایج آرای برگزیت یا پیروزی دونالد ترامپ، نشانگر قدت غیرقابل پیش‌بینی پوپولیسم در پر کردن سبد آرا، حتی در پیشرفته‌ترین جوامع مدنی است. گذشتن لوپن از ۹ نماینده دیگر خود حاکی از وجود بستر ملی‌گرایی در این کشور است. درصورت پیروزی لوپن موجی از آشفتگی در انتظار بازارهای اروپایی خواهد بود و بسیاری از تعاملات اقتصادی کشورها (حتی تا قبل از برگزاری رفراندوم خروج این کشور از اتحادیه اروپا) به حالت تعلیق درخواهند آمد. این در شرایطی است که ماکرون تاکید کرده است درصورت پیروزی، پایه‌های حضور در اتحادیه اروپا را بیش از پیش تحکیم خواهد کرد. شکاف بین سیاست‌های این دو کاندیدا به‌خوبی اهمیت انتخابات فرانسه در آینده اقتصادی اروپا را تشریح می‌کند. این انتخابات تاثیر مهمی بر آینده سیاسی و اقتصادی اروپا و حتی دنیا خواهد داشت.

ارمغان ماکرون برای فرانسه و دنیا

سه سال پیش او فردی ناشناخته در اذهان عمومی بود، اما امروز او در یک قدمی کسب منصب ریاست‌جمهوری قرار دارد. اگر همان‌گونه که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد او بتواند بر حزب ملی پیروز شود، نه‌تنها به جهانیان ثابت خواهد شد که امید ایجادشده یک جوان در مقابل فضای ترس یک پیر باتجربه کارآمدتر خواهد بود، بلکه طرفداران لیبرالیسم در اروپا می‌توانند نفس راحتی در مقابل شیوع پوپولیسم در اروپا بکشند. بعد از انتخابات آمریکا و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شوک سومی که به جامعه بین‌الملل وارد شد انتخاب لوپن به‌عنوان کاندیدای دور دوم انتخابات فرانسه بود. اکنون از نظر کارشناسان سیاسی در منطقه اروپا، ماکرون تنها یک کاندیدای ریاست جمهوری در فرانسه نیست ،بلکه او را ناجی لیبرالیسم در اروپا می‌دانند. اهداف جدایی‌طلبانه لوپن و سیاست‌های تبعیض‌آمیز او در قبال مسلمانان از یک طرف به فروپاشی چارچوب اتحادیه اروپا و افزایش اصطکاک در روابط کشورهای این منطقه منجر می‌شود و از طرف دیگر رفته‌رفته انجام اقدامات تبعیض‌آمیز را به یک اپیدمی در سطح دنیا تبدیل می‌کند. شاید پیروزی ماکرون مرهمی برای جلوگیری از شیوع تب پوپولیسم در دنیا باشد.

انتظار پر استرس دنیا در قبال انتخابات فرانسه

شاید آلمان و در راس آن مرکل، به‌عنوان رهبر مهم‌ترین کشور اروپایی عضو اتحادیه اروپا، بیش از سایر کشورهای اروپایی در مورد انتخابات فرانسه نگران باشد. فرانسه از مهم‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا است که بی‌شک نقشی استراتژیک در آینده این سازمان دارد. اما به‌واسطه روابط بد این دو کشور قادر به حمایت علنی از این نماینده نیست. اتحادیه اروپا نیز از دیگر طرفداران ریاست جمهوری ماکرون است. زیرا آنها می‌دانند ماکرون اهل مذاکره و ایجاد اصلاحات است تا تصمیم‌های پوپولیستی و عجولانه. بنابراین آنها نیز بعد از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به‌شدت نگران نتایج انتخابات فرانسه هستند.

از دیگر نگرانی‌های کشورها در مورد انتخابات فرانسه و پیروزی لوپن گسترش بی‌ثباتی در بازارهای مالی و رشد قیمت در بازارهایی مثل طلا است. در صورت پیروزی لوپن با توجه به اینکه او خواهان خروج از اروپا و انحلال واحد پول مشترک یورو است، ممکن است به فاصله نزدیکی پس از انتخابات، هجوم سرمایه‌گذاران برای خارج کردن میلیون‌ها یورو از این کشور و تبدیل آن به پوند و دلار آغاز شود. تحت این شرایط معاملات بین‌المللی به‌واسطه نوسانات این دو ارز، متاثر شده و شیوع بی‌ثباتی ممکن است به بازار طلا نیز سرایت کند. طلا از مهم‌ترین دارایی‌هایی است که در حقیقت سپر محافظتی در مقابل تورم و نوسانات بازار دارایی است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود اگر لوپن پیروز انتخابات باشد قیمت این کالای قیمتی نیز در بازارهای جهانی دستخوش تغییر شود.