مرتضی زارع: رقابت بین امانوئل ماکرون و مارین لوپن برای ورود به کاخ آلیزه به آخرین روز خود رسید. امروز یکشنبه هفتم مه ‌۲۰۱۷ انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه برگزار می‌شود. این دومین و آخرین سکانس انتخاباتی این کشور در سال‌جاری است که تکلیف منصب ریاست‌جمهوری در آن مشخص خواهد شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در ۲۳ آوریل ۲۰۱۷ مصادف با سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶با حضور ۱۱ نامزد انتخاباتی برگزار شد. با توجه به اینکه هیچ‌یک از نامزدها موفق به کسب اکثریت آرا نشدند انتخابات به دور دوم کشیده شد. ماکرون نامزد حزب مستقل که برخی نیز گرایش‌های او را سوسیالیتی می‌دانند با کسب ۷/ ۲۳ درصد آرا و مارین لوپن رهبر حزب راست‌گرای افراطی «جبهه ملی» با کسب ۷/ ۲۱ آرا وارد راند دوم رقابت انتخاباتی شدند.

منتقدان سیاسی، لوپن را به‌دلیل اظهارات پوپولیستی همچون محدودیت ورود مهاجرین مسلمان (به بهانه جلوگیری از وقوع حوادث تروریستی) یا خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، ترامپ فرانسه می‌دانند. در طرف مقابل وزیر اقتصاد سوسیالیست‌های سابق، اهدافی متعادل‌تر و سازگار با لیبرالیسم اروپایی دارد. اگرچه اختلاف آرای این دو نماینده در دور اول ناچیز بود، اما نظرسنجی‌ها حاکی از احتمال بالای پیروزی ماکرون در دور دوم است. در نظرسنجی که پس از اولین و تنها مناظره این دو نماینده انجام شد ماکرون ۶۱ درصد و لوپن ۳۹ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.