5 مسیر  انقلاب رباتیک

اسکات گربر

Thenextweb.com

آن‌طور که مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی می‌کند، تاثیر ربات بر اشتغال روز به روز در حال افزایش بوده و تا رسیدن به سال ۲۰۲۰، انسان‌ها حدود پنج میلیون شغل خود را از دست خواهند داد تا در ادامه هوش مصنوعی جایگزین آنها شود. این پیش‌بینی که البته زمزمه‌های آن از هم‌اکنون نیز در برخی جوامع شنیده می‌شود، به چه معناست؟ آیا نیروی کار امروز باید خود را به‌طور کامل تسلیم ربات‌ها بداند؟ یا اینکه باید برای یادگیری مهارت‌های جدید اقدام کند؟ برای پی‌بردن به این موضوع که افزایش تاثیر ربات بر اشتغال برای کسب و کار شما به چه معنی است، از ۹ نفر عضو شورای کارآفرینان جوان و دارای کسب و کارهای بزرگ و کوچک، پرسیدم: «تاثیر انقلاب رباتیک بر شرکت شما چگونه خواهد بود؟»

1. با ساخت و تولید خودکار

اندور توماس- موسس و مدیر شرکت زنگ درب هوشمند اسکای بل:

ما در حال برنامه‌ریزی برای نقطه‌ای در آینده هستیم که ساخت و تولید اکثر محصولات به وسیله ربات‌ صورت خواهد گرفت. این موضوع تاثیر قابل توجهی بر نحوه طراحی محصولات مورد نظر ما داشته و هزینه تولید را دستخوش تغییر می‌کند. این حقیقت سود و منفعت کارخانه‌های چین را با مشکل مواجه کرده و خواهیم دید که بسیاری از تولیدات به منازل خود باز خواهند گشت، چرا که ماشین‌ها (ربات‌ها) قادرند تا جایگزین نیروی کار ارزان‌قیمت چین شوند.

2. زمان برای کارهای مبتنی بر علوم دانش بنیان

الکساندرا لویت- مشاور و کارشناس کسب و کار:

انقلاب اتوماسیون و افزایش تاثیر ربات بر اشتغال در پنج سال گذشته، هم‌اکنون نیز بر شرکت‌ها تاثیرات فراوانی داشته و یک تیم مشاور شسته و رفته را ترتیب داده است. ما منحصرا وقت خود را بر کارهایی که به میزان زیادی نیازمند دانش و تخصص هستند صرف می‌کنیم، چرا که فرآیندهای کسب و کار در دل اینترنت اشیا (Internet Of Things)، اداره کارهای روزانه و متداول ما را به دست می‌گیرند. انجام کارهای مالی و سازمانی از دیگر مواردی است که توسط ربات‌ها صورت گرفته و ما را از قرارگیری در چنین مسیری هیجان‌زده می‌کنند.

3. مهارت‌های مدیریتی در مسیر تکامل

فیرس کیتانه- کارآفرین و مدیر شرکت تولید تشک آمیراسلیپ:

یکی از سخت‌ترین کارها به‌عنوان یک موسس شرکت، اعمال نفوذ به همه منابعِ در اختیار به‌صورتی کارآمد و مفید است. با تاثیر ربات بر اشتغال و جایگزینی نیروی کار امروزی با آنها، من این را به‌عنوان فرصتی برای پیشرفت و ترقی خود به‌عنوان یک مدیر و رهبر می‌بینم. اگرچه حس می‌کنم به‌صورتی موثر تبدیل به یک مکتب پیام‌دهنده به کارمندان خود شده‌ام، اما نیازمند یادگیری فنونی هستم تا به این وسیله ربات‌ها را برای توسعه و بهبود کسب و کار خود مدیریت کرده و به بهره‌وری دست پیدا کنم.

4. تغییر زیادی در راه نیست

نیکول مونوز- مدیرعامل شرکت بازاریابی اینترنتی استارت رنکینگ نو:

سازمان‌های من با مشتریان‌مان ارتباط برقرار کرده و شما قادر نیستید این کار را با ربات‌ها انجام دهید. با توجه به این موضوع، من تغییر زیادی در شرکت‌های خود نمی‌بینم. از طرفی دیگر، هر چه وظایف و کارهای بیشتری درگیر اتوماسیون می‌شوند، من فرصت‌های زیادی را پیش روی شرکت دیده و این موضوع را کمکی به افزایش راندمان و بهره‌وری شرکت‌های خود می‌بینم. من یکی از طرفداران اتوماسیون و تخصیص وظایف بیشتر به هوش مصنوعی هستم، پس به این ترتیب ربات‌ها در این حوزه خواهند توانست به من «کمک» کنند.

5. زمان تمرکز روی موارد دیگر

جاینا کوک - موسس شرکت اینترنتی ایونت آپ:

من تاثیر ربات بر اشتغال را زیاد دانسته و آنها را بر جنبه‌های زیادی از کسب و کار موثر می‌بینم، اما نه لزوما به همان شیوه‌ای که ما به کسب و کار می‌پردازیم. به‌عنوان نمونه، ربات‌ها در انجام کارهای متداول و خسته‌کننده همچون نظافت یا تنظیم قرارهای ملاقات به ما کمک می‌کنند، اما مطمئنا قادر نیستند تا یک ارتباط موثر با مشتریان‌ ما برقرار کنند. هوش مصنوعی به ما کمک خواهد کرد تا دسته‌ای از فرآیندها را درگیر اتوماسیون کرده و به این وسیله به ما زمانی برای استفاده از منابع خود و تمرکز روی دیگر موارد را می‌دهند.