امیر شاملویی: پس از مدت‌ها انتظار بسیاری از مردم جهان، بالاخره ۸ نوامبر فرا رسید و مردم آمریکا پای صندوق‌های رای رفتند تا چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا را انتخاب کنند. به‌رغم نظرسنجی‌ها و پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود و همواره هیلاری کلینتون را با اختلاف نسبت به ترامپ در صدر قرار می‌داد، نتایج به گونه‌ای دیگر رقم خورد و کاندیدای جمهوری‌خواهان مانع از به ریاست‌جمهوری رسیدن نخستین زن در تاریخ ایالات‌متحده آمریکا شد. این نتیجه غیرمنتظره موجب شگفتی بسیاری از مردم آمریکا به‌خصوص نخبگان این کشور شده و در یادداشت‌هایی به پیروزی پوپولیسم در این کشور و ریشه‌های آن اشاراتی کرده‌اند. خبرهایی که فردای پیروزی ترامپ گزارش شد، حاکی از اعتراضات برخی از اقشار مردم نسبت به پیروزی وی در انتخابات است، با این حال از نظر قانونی وی را باید رئیس‌جمهوری ایالات متحده تا ۴ سال آینده دانست.

همان‌طور که انتظار می‌رفت با آغاز شمارش آرا و پیشتازی ترامپ، بازارهای سهام با ریزش ارزش خود مواجه شدند و قیمت طلا نیز به‌شدت افزایش یافت، اما پس از سخنرانی وی طغیان از میان رفت و طلا به سطح قیمت پیشین خود بازگشت. انتخاب وی بر آینده سیاست و اقتصاد ایالات‌متحده و سراسر جهان تاثیر خواهد گذاشت و باید منتظر بود و دید سکاندار بدون تجربه سیاسی آمریکا، این کشور و اقتصاد جهان را به کجا خواهد برد. هرچند ترامپ در سخنرانی اولیه خود به نحوی سخن گفت که تب و تاب برخی از سرمایه‌گذاران و بازار را فرونشاند، با این حال به نظر می‌رسد وی که بخش بزرگی از آرای خود را مدیون اظهارنظرهای تند، حاشیه‌ساز و جنجالی است، با دشواری‌های زیادی در آینده روبه‌رو باشد و شاید کشورهای زیادی را نیز با مشکلاتی روبه‌رو کند.

هرچه باشد وی در بسیاری از موارد صریحا آرای خود را در مورد سیاست‌هایی افراطی به‌خصوص در موارد بیگانه‌هراسی، منع ورود مسلمانان، اخراج مهاجران غیرقانونی، دیوار کشیدن با مکزیک، فسخ قراردادهای تجارت آزاد، نحوه تجارت با چین و برقراری تعرفه‌های سنگین روی کالاهای وارداتی از آن کشور و نحوه مالیات‌ستانی ذکر کرده است و این انتخاب شدن به معنای موافقت قشر بزرگی از مردم آمریکا با این شعارها است. شاید ترامپ در برخی موارد سیاست‌های مورد نظر خود را به حدی که اعلام می‌کرد انجام ندهد، اما این انتخابات به وی فرصتی برای استفاده از صدای بخش بزرگی از مردم در جهت عملی کردن بخشی از آنها خواهد داد، چراکه انجام این کارها به مثابه خواست رای‌دهندگان از وی است. در ادامه به بررسی انتخاب ترامپ و پیامدهای اقتصادی ناشی از انتخاب وی خواهیم پرداخت.