تهدید ترامپ به لغو معامله

جییئون پارک و خاویر دیوید
سی‌ان‌بی‌سی

شرکت AT&T با تایم وارنر توافق کرده است که بیش از 85 میلیارد دلار برای خرید آن بپردازد، معاهده‌هایی که یک شرکت غول‌پیکر تلفن را با یک شرکت مربوط به رسانه ترکیب می‌کند و ممکن است به‌صورت بالقوه بر شکل‌گیری مجدد چشم‌انداز رسانه‌ای اثرگذار باشد. این دو شرکت با این معامله توافق کرده‌اند و همزمان درهیات‌مدیره دو شرکت تلفن 5/ 107 دلار به ازای هر سهم به‌صورت نقدی برای انتقال سهام بپردازد.

این معامله نشان‌دهنده تلاقی امپراتوری تلویزیونی و فیلم نامحدود تایم وارنر، که خالق بسیاری از مجموعه‌ها و فیلم‌های موفق تلویزیونی به‌شمار می‌رود، با شبکه ارتباطات بی‌سیم AT&T است که 315 میلیون نفر را تحت‌پوشش دارد. به هر صورت این معامله با دشواری‌های سیاسی و قانون‌گذاری روبه‌رو است. بادهای عوام‌فریبانه‌ای که به واشنگتن ضربه می‌زنند به معنای این است که قانون‌گذاران ممکن است با یک چنین قرارداد چند میلیارد دلاری موافقت نکنند. دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری از حزب جمهوری‌خواه، پیشتر در اظهاراتی گفته بود که با تصدی کاخ سفید از سوی جمهوری‌خواهان، دولت وی این معامله را نخواهد پذیرفت.رئیس AT&T «رندال استیفنسن»، گفت که ترکیب این شرکت‌ها «بهترین محتوای جهان را با شبکه‌هایی که آن را به هر صفحه تلویزیونی منتقل می‌کنند»، را یک «مسابقه کامل» می‌داند.

وی معتقد است که این یک گام بزرگ است که در آینده بسیار نزدیک موجب افزایش ارزش برای سهامداران آن خواهد شد و اوضاع را برای مصرف‌کنندگان در مواردی مانند کیفیت، ارزش و تجربه‌هایی که آینده صنعت رسانه و ارتباطات راه دور را تعریف می‌کند، بهتر خواهد کرد. ترکیب این دو شرکت موجب می‌شود تایم وارنر به‌طور کامل به روزهای نخست حبات دات (یک حباب اقتصادی در خلال سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ میلادی بود که طی آن بازارهای سهام کشورهای صنعتی دنیا شاهد رشد سریع ارزش مالی‌شان بودند که از رشد بخش اینترنت و شاخه‌های مرتبط با آن ناشی می‌شد.) کام برگردد که ادغام‌هایی با شرکت AOL را نیز شامل می‌شد. این کار در دستیابی به اهدافش شکست خورد و منجر به فروپاشی نهایی شد. به دنبال انتشار گزارشی در وال استریت‌ژورنال، انتظار می‌رود مدیرعامل تایم وارنر، جف بیوکز این شرکت را پس از یک دوره موقت و اجرایی شدن قرارداد، ترک کند. بیوکز از سال 2008 مدیرعامل تایم وارنر بوده است. پس از انتشار این خبر، سهام شرکت تایم وارنر جهش پیدا کرده است، اما سهام شرکت AT&T با افت روبه‌رو شده است. این امر نشان‌دهنده دورنمای انتظارات برای آینده دو بخش مربوط به این معامله نیز به‌شمار می‌رود.