نتایج نامعلوم ادغام

مایکل دو لا مرسد
نیویورک تایمز

در جهان رسانه، بزرگ‌ترها بهتر باقی می‌مانند. به‌همین دلیل شرکت AT&T یکی از شرکت‌های خوب در این حوزه را خریده است. غول ارتباطات از راه دور به تازگی تمایل خود برای خرید شرکت تایم وارنر را اعلام کرده است که مالک شبکه‌های تلویزیونی اچ‌بی‌او و سی‌ان‌ان به‌شمار می‌رود. رقم این قرارداد 4/ 85 میلیارد دلار اعلام شده و قابلیتی برای تولید محتوا و توزیع آن برای میلیون‌ها نفر با استفاده از تلفن‌های بی‌سیم، ارتباطات تلویزیونی ماهواره‌ای و مشترکین گسترده فراهم می‌کند. معامله پیشنهاد شده احتمالا موجب می‌شود تثبیت بیشتری در میان شرکت‌های رسانه‌ای به‌وجود بیاید و به‌نظر می‌رسد در نتیجه این اقدام رقبا بزرگ‌تر شوند و بازار بیشتر غیررقابتی شود.

شرکت AT&T و تایم وارنر اعلام کرده‌اند که هر دو هیات‌مدیره شرکت‌ها به‌طور متفق‌القول این معامله را پذیرفته‌اند. بیشتر تحلیلگران و سرمایه‌گذاران توجه کرده‌اند که تایم وارنر یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌هایی بوده که تاکنون انجام شده است. این ترکیب که همچنین گویای متحد کردن محتوا و اینترنت است و پیامدهای آن برای مصرف‌کنندگان نامعلوم است، با افزایش رسانه‌های آنلاین مانند نت‌فیلیکس، آمازون پرایم و یوتیوب و انتقال مشتریان جوان‌تر از رسانه‌های سنتی، موجب تحت‌فشار قرار گرفتن آنها می‌شود. این کمپانی‌های رسانه‌ای پیش‌بینی می‌کنند که قیمت پرداختی مصرف‌کنندگان به تامین‌کنندگان خدمات کابلی افت کند که این امر خود موجب کاهش درآمدهای شرکت‌های تبلیغاتی می‌شود. بزرگ‌تر شدن این فرصت را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند که آنها قدرت مذاکره بالاتری به‌دست آورند.

در میان اولویت‌های برتر، یافتن راه‌های جدید برای دسترسی به مشتریان وجود دارد. برای مثال شرکت اچ‌بی‌او، خدمات جاری خود را با نشانه‌هایی از سریال‌های محبوب خود مانند سریال بازی تاج و تخت به مشتریانی ارائه می‌کند که مشترکین کابلی نیستند. به‌طور کلی بزرگ‌تر شدن می‌تواند با فراهم کردن مزایای فراوان، برای شرکت‌ها منفعت داشته باشد اگرچه برای مصرف‌کنندگان لزوما این گونه نیست.