امیر شاملویی: در روزهای اخیر خبری مبنی بر خرید کمپانی تایم وارنر از سوی شرکت AT&T مطرح شد. رقم هنگفت ۸۵میلیارددلاری پیشنهادی شرکت AT&T نیز مدتی است در میان خبرهای مهم رسانه‌ها قرار دارد. این خبر از این رو در دنیای رسانه مهم است که AT&T یک شرکت تلکام (ارتباطات از راه دور) است در حالی که شرکت تایم وارنر زیرمجموعه‌هایی نظیر استودیوی وارنر بروس، شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او و خبرگزاری سی‌ان‌ان است.

هر یک از این زیرمجموعه‌های موفق به اموری مانند فیلمسازی و سرگرمی می‌پردازند. در واقع AT&T پیش از این یک توزیع‌کننده محسوب می‌شد و تایم وارنر یک تولید‌کننده محتوا، که اکنون با این ادغام هر دو در قالب یک نهاد مجتمع خواهند شد.این ادغام بزرگ‌ترین ادغام رسانه‌ای جهان لقب گرفته است. با این حال، دایره بحث و گفت‌وگو برای این خرید بسیار فراتر رفته و به بحث انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز رسیده است. ترامپ در اظهاراتی که در این مورد بیان کرده است مدعی شده در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری که در ماه نوامبر برگزار می‌شود، جلوی این ادغام را خواهد گرفت؛ زیرا وجود خبرگزاری سی‌ان‌ان موجب می‌شود قدرت در دست عده محدودی باشد. از سوی دیگر، هیلاری کلینتون نیز از تصمیم خود مبنی بر حمایت از ادغام تایم وارنر و AT&T سخن گفته است. با این حال برخی معضلات دیگر نیز در این مورد وجود دارند.

از جمله مشکلات دیگری که در این حوزه وجود دارد این است که این ادغام ممکن است از سوی قانون‌گذاران با چالش‌هایی روبه‌رو شود که علت عمده آن تحت‌تاثیر قرار گرفتن رقابت و احتمال آسیب دیدن مصرف‌کنندگان ذکر می‌شود. هرچند مدیران این دو شرکت اعلام کرده‌اند که چنین امری رخ نمی‌دهد و این ادغام جریان رقابت را با مشکل روبه‌رو نخواهد کرد. از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند که با وارد شدن شرکت AT&T به میدان غول‌های تبلیغات دیجیتال و فناوری، امکان اینکه برای مصرف‌کنندگان تسهیلات بیشتری فراهم شود و قیمت برای آنها کاهش یابد، وجود دارد. عده دیگری نیز در مورد اینکه چنین ادغامی چه تاثیری بر وضعیت مصرف‌کنندگان خواهد داشت اعلام کرده‌اند که نمی‌توان فورا در این باره قضاوت کرد. با این حال به‌نظر می‌رسد نقش کمیسیون فدرال ارتباطات راه دور در چنین تصمیمی بسیار تاثیرگذار باشد. با اعلام خرید سهام شرکت تایم وارنر، ارزش آن در بازار افزایش یافته و ارزش سهام AT&T با کاهش روبه‌رو بوده است. در ادامه به بررسی این ادغام و تحلیل‌های اقتصادی آن می‌پردازیم.