دستورالعمل جدید وزارت خزانه داری

وال استریت ژورنال

وزارت خزانه‌داری آمریکا هفته گذشته دستورالعمل راهنمایی تبعیت از توافق هسته‌ای ایران را منتشر کرد که برخی از خطرات ناشی از فعالیت‌های تجاری در ایران را برای شرکت‌هایی که در حال بررسی این فعالیت‌ها در پی اجرای توافق هسته‌ای هستند، از میان برمی‌دارد. این دستورالعمل راهنما، هفته گذشته از سوی دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا منتشر شد، مقدمتا درباره پرسش‌های مربوط به مجوزهای کلی است که به واحدهای خارجی شرکت‌های آمریکایی اجازه می‌دهد تا با ایران توافق‌های تجاری منعقد کنند. با اینکه کارشناسان حقوقی تحریم‌ها در زمان انتشار این مجوز به تمجید از آن پرداختند: اما در همین حال اظهار کردند که چند ماه بعد و زمانی که شرکت‌ها تلاش کردند تا از آن استفاده کنند، پرسش‌هایی به وجود آمد.

این کارشناسان حقوقی افزودند: این دستورالعمل درباره برخی سوالات مربوط به تفکیک آمریکایی‌های دارای پست‌های مهم در شرکت‌های خارجی ابهام‌زدایی کرد. این شرکت‌ها تحت توافق هسته‌ای اجازه فعالیت در ایران را دارند. «زاکاری برز» یکی از شرکای شرکت روپز و گری (Ropes&Gray) درباره دستورالعمل جدید وزارت خزانه‌‌داری آمریکا گفت: «این دستورالعمل به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا دیگر در تاریکی فعالیت نکنند. این دستورالعمل برای شما که تاجر هستید برخی از خطرات را از میان برمی‌دارد.» برز با اشاره به پاسخ آمده در این سند که می‌گوید آمریکایی‌ها می‌توانند گزارش‌هایی را درخصوص معاملات مشخص صورت گرفته طبق این مجوز عمومی را دریافت کنند، گفت: این پرسشی بود که اغلب در ماه‌های پس از اجرای برجام مطرح بود، اعضای هیات مدیره نگران شده بودند که اگر هر چیز مرتبط با ایران شامل آنها نیز شود، آنها نمی‌توانند گزارش‌های فروش را مورد بازنگری قرار دهند. وی ادامه داد: شما می‌توانید این گزارش‌ها را ببینید؛ اما نمی‌توانید در تصمیم‌گیری‌های روزانه دخالت داشته باشید.

ریچارد ماتنی، یکی از شرکای شرکت گودوین پروکتر «Goodwin Procter» در این باره گفت: یکی از سوالاتی که به تازگی به آن پاسخ داده شد بسیار مهم بود. این پاسخ یک «سیاست فراگیر رد صلاحیت قضایی» را برای شرکت‌های خارجی که پروسه‌ای را برای تفکیک کارکنان آمریکایی به کار می‌گیرند، ارائه کرد. براساس گفته یکی از وکلای آگاه به قانون در شرکت هربرت اسمیت فری هیلز، شرکت‌ها پس از تعامل با ایران باید همزمان با پیشبرد سیاست فراگیر ردصلاحیت قانونی وقت خود را صرف یافتن آمریکایی‌ها در پست‌های حساس کنند. این اقدام اولیه به میزان قابل توجهی بار اداری و همچنین خطرات ناشی از هرگونه تجارت با ایران در آینده را کاهش می‌دهد. در بخش صادرات نفت ایران، آمار ترافیک دریایی کاهش ۴/ ۱ میلیون بشکه‌ای یک شبه در ذخایر نفتی آب ایران روی نفتکش هیلدای این کشور را نشان می‌دهد. بر اساس آمار رهیابی نفتکش‌ها، ایران برداشت از ذخایر نفتی خود را روی آب آغاز کرده است. اقدامی که می‌تواند مرحله مهمی برای این کشور در سال جاری باشد. بازیگران بازار نفت برآورد کرده‌اند که ذخایر روی آب ایران در ماه فوریه ۳۵ تا ۵۰ میلیون بشکه نفت بوده است. مصرف بنزین ایران در ماه جولای رکورد جدیدی ثبت کرد و این امر پالایشگاه‌ها را بر آن خواهد داشت تا مصرف نفت خود را برای تامین تقاضا افزایش دهند.