قراردادهای نفتی هند و ایران

بلومبرگ

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در ماه مه ‌پیش از سفر به آمریکا و سخنرانی در کنگره این کشور، به تهران سفر کرد تا قراردادی برای توسعه یک بندر در دریای عمان با ایران و افغانستان به امضا برساند و قرار شد تا دهلی‌نو ۵۰۰ میلیون دلار از تامین مالی این پروژه را به عهده بگیرد. به گفته برخی تحلیلگران سیاسی ایرانی، «ایران توسعه روابط با کشورهایی که در زمان تحریم در کنارش بودن را در اولویت قرار داده است.» هند که تحت‌فشار بود تا نفت کمتری از ایران بخرد، در زمان تحریم در کنار ایران ماند. قرارداد توسعه این بندر روابط میان ایران و هند را که در ماه مارس تقریبا یک‌سوم صادرات نفت ایران را از آن خود کرد، تقویت می‌کند.

نخست‌وزیر هند همچنین متوجه نیمکره شمالی نیز هست. شرکت نفت و گاز طبیعی اویلاند نچرال‌گس، بزرگ‌ترین شرکت دولتی هند ۱۵ درصد سهام ونکور، بزرگ‌ترین میدان نفتی روسیه به لحاظ تولید در ۲۵ سال اخیر را به ارزش ۳/ ۱ میلیارد دلار خرید. شرکت‌های اویل ایندیا، ایندین اویل و بهارات پترولیوم زیرمجموعه بهارات پترو ریسورسز و ۳ شرکت هندی دیگر در ۱۷ ژوئن تصمیم گرفتند تا ۹/ ۲۳ درصد سهام ونکور را بخرند. باقی سهام این میادین در اختیار بزرگ ترین شرکت دولتی نفتی روسیه یعنی «روس نفت» است. آشوک شارما، استاد روابط بین‌الملل موسسه استرالیا هند در دانشگاه ملبورن در این زمینه گفت تامین و تضمین منابع قابل‌اعتماد نفت و گاز برای مودی، «اولویت در سیاست خارجی» است. هند نمی‌تواند بر امنیت انرژی تمرکز نکند. دهوروا جیاشانکار، استاد سیاست خارجی در موسسه بروکینگز هند نیز معتقد است، در دولت پیشین هند اهداف مشابهی وجود داشت، اما مودی اولویت‌های بالاتری دارد و دولت ایران در این زمینه بسیار پرتکاپو است. آژانس بین‌المللی انرژی در ماه مه ‌اعلام کرد تقاضا برای نفت در این کشور در سه ماه نخست، ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۴/ ۴ میلیون بشکه رسید و هند تقریبا ۳۰ درصد افزایش مصرف در جهان را به خود اختصاص داده است.

خرید بنزین در هند نیز ۵/ ۱۴ درصد افزایش یافته و بنا بر آمار آژانس بین‌المللی انرژی، این کشور ۲۵ درصد تقاضای جهانی برای بنزین در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۴۰ را از آن خود کرده است. هند بیش از سه‌چهارم نفت و ۴۰ درصد گاز مورد استفاده خود را وارد می‌کند که این امر سبب فشار بر ارزش روپیه و کسری تجاری می‌شود. مودی می‌خواهد تا سال ۲۰۲۲ وابستگی به واردات را تا ۱۰ درصد کاهش دهد، از این‌رو وی شرایط جذابی به شرکت‌های خارجی پیشنهاد می‌کند. مودی همچنین قراردادهایی در عربستان، امارات و قطر شکار کرده است. وقتی نخست‌وزیر هند به موزامبیک سفر کرد امنیت انرژی نیز در دستورکار وی قرار داشت. شرکت‌های هندی نظیر اُ ان جی سی، اویل ایندیا و بهارات پترولیوم ۳۰ درصد یک میدان گازی در موزامبیک را خریداری کردند. شرکت توسعه‌دهنده و استخراج میادین آناکاردو پترولیوم تگزاس معتقد است که این میدان پتانسیل تبدیل کردن موزامبیک به سومین صادرکننده بزرگ گاز در جهان را دارد. شرکت‌های هندی تاکنون ۶ میلیارد دلار هزینه کرده‌اند. شرکت گیل ایندیا، توزیع‌کننده گاز در ماه آوریل به نخستین شرکت آسیایی در خرید گاز شیل از آمریکا تبدیل شد. دهلی نو تا سال ۲۰۱۸ سالانه حدود ۶ میلیون متریک تن ال‌ان‌جی از آمریکا خریداری خواهد کرد.

توافق ایران و بوئینگ در گرو چراغ سبز دولت آمریکا

بنابر گفته‌ شرکت هواپیمایی بوئینگ آمریکا، این شرکت برای فروش و اجاره‌ هواپیما به ایران منتظر چراغ سبز دولت اوباما می‌ماند. تیم نیل، سخنگوی شرکت بوئینگ گفت: این شرکت باید برای فروش و ارسال هواپیما به ایران منتظر تایید توافق با ایران‌ایر توسط دولت اوباما بماند. این اظهارات به دنبال آن بیان شد که مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته طرح منع داد و ستد شرکت بوئینگ با ایران را به تصویب رساند. اواخر روز پنج‌شنبه قانونگذاران آمریکایی مسدود کردن توافق شرکت هواپیمایی بوئینگ برای فروش و اجاره ۱۰۹ هواپیما به شرکت ایران‌ایر در چند سال آینده را تصویب کردند. این لایحه ابتدا به‌صورت رای‌گیری صوتی به تصویب رسید و سپس با ۲۳۹ رای موافق در برابر ۱۸۵ رای مخالف به تصویب نهایی مجلس نمایندگان کنگره رسید. این در حالی است که دولت اوباما همواره تاکید کرده است که هرگونه قانونی را که باعث تضعیف توافق هسته‌ای برجام شود وتو خواهد کرد.