پاتریک گیلسپی

منبع: CNN Money

پس‌از آشوب‌های سیاسی، فروپاشی اقتصادی برزیل فراتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت در حال به وقوع پیوستن است. در زمانی که کار مجلس برای اتهام زدن به رئیس‌جمهوری برزیل، دیلما روسف، افزایش یافته است، بانک مرکزی این کشور گزارشی را منتشر کرده است که انتظار دارد اقتصاد این کشور در سال جاری تا ۵/ ۳ درصد کوچک شود. این بدتر از آن چیزی است که قبلا بانک مرکزی انتظار داشت. پیش‌بینی‌های تیره‌تری نیز وجود دارد که صندوق بین‌المللی پول برای برزیل، که بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین است، گمانه‌زنی کرده است. علاوه بر آن اقتصاددانان مستقلی نیز این نظر را تایید کرده‌اند.

تولید ناخالص داخلی برزیل در سال گذشته میلادی ۸/ ۳ درصد کاهش یافت و این کشور وارد بدترین رکود خود در طول ۲۵ سال گذشته شد. برزیل به دلیل قیمت پایین کالاهایی نظیر نفت، ارزش پول ضعیف و یک رسوایی بی‌سابقه در امور مربوط به رشوه در شرکت نفتی پتروبراس که تحت اداره دولت است، در حاشیه قرار گرفته است. میزان بیکاری در این کشور رو به فزونی دارد و مخارج مصرف‌کننده کاهش یافته است. علاوه بر این، سرمایه‌گذاران خارجی نیز در حال خارج کردن پول خود از این کشور هستند. رسوایی پتروبراس یکی از منابع اصلی مشکلات برای تمام سطوح کشور بوده است. سیاستمداران، مدیران دولتی و میلیاردرها با انجام تحقیقات گسترده‌ای در تمام سطوح دولت دستگیر و بازداشت شده‌اند.

میزان اعتبار و موافقان با روسف به ۱۰ درصد کاهش یافته و به محبوبیت وی ضربه بسیار بزرگی وارد شده است. بزرگ‌ترین حزب سیاسی برزیل، PMDB، رای‌گیری کرده تا از ائتلاف حزب کارگران به رهبری دیلما روسف خارج شود. خروج PMDB از ائتلاف حزب کارگران، به شدت برکار روسف و اتهامات ایراد شده به وی اثرگذار است و موجب شدت گرفتن آنها می‌شود. پس از رای‌گیری PMDB، دیلما روسف حضور و قرار ملاقات برنامه‌ریزی شده خود در واشنگتن با رئیس‌جمهور آمریکا، باراک اوباما و تنی چند از سردمداران مقامات آمریکایی را لغو کرد. مردم برزیل به دلیل بحران اقتصادی از دیلما روسف ناراضی و خشمگین هستند اما علاوه بر آن مسائل دیگری نیز وجود دارد. یکی از این مسائل این است که وی به تازگی سعی کرده است تا با رئیس‌جمهوری پیشین، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا ملاقات کرده و وی را به‌عنوان رئیس هیات دولت منتصب کند.

رئیس‌جمهوری پیشین برزیل که با عنوان «لولا» نیز شناخته می‌شود، به دلیل مظنون بودن به پولشویی تحت تحقیقات پلیس قرار دارد. پلیس برزیل می‌گوید یک کمپانی ساخت‌وساز به رئیس‌جمهوری پیشین یک خانه تفریحی داده است در ازای اینکه قراردادهای سخاوتمندانه‌ای با شرکت نفتی پتروبراس ببندد. در آن زمان یعنی بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰ لولا داسیلوا ریاست جمهوری برزیل را در دست داشته است. انتصاب لولا داسیلوا به‌عنوان کوششی برای محافظت وی از تحقیقات پلیس قلمداد می‌شود، زیرا تحت قوانین کشور برزیل تنها دیوان عالی می‌تواند تلاش کند تا اعضای عالی‌رتبه هیات دولت را مورد بررسی و تحقیق قرار دهد.

یک قاضی دیوان عالی در برزیل موقتا این انتصاب را به حالت تعلیق درآورده است. در هفته‌های اخیر، دیوان عالی متقاعد شده تا تصمیم بگیرد که آیا این تعلیق را نگه دارد یا آن را تایید کند. کارشناسان می‌گویند که فرآیند اتهامات وارده به دیلما‌روسف می‌تواند چرخشی جدی در دو یا سه ماه آینده ایجاد کند درست پیش از آنکه بازی‌های المپیک در ریودوژانیرو آغاز شود.