نیل مک‌فارکوار

روزنامه نگار نیویورک تایمز

پس از روزها کشمکش دیوید کامرون تصدیق کرد که وی از طریق شرکت‌های فرا ساحلی کسب درآمد کرده است اما این شرکت متعلق به پدر وی بوده است. کامرون به اخبار‌ ای‌تی‌وی گفت که او و همسرش سامانتا سهام شرکت سرمایه‌گذاری بلر مور را داشته‌اند و ادامه داد که هرگز این واقعیت را کتمان نکرده که پدر و مادرش ثروتمند بوده‌اند. وی درخصوص این مساله جبهه گرفته و پرسش درخصوص سرمایه‌گذاری را مساله خصوصی بیان کرده است. اوراق پاناما از سویی دیگر برای کامرون شرم آور است؛ چراکه جزایر ویرجین بریتانیا حوزه‌ای خارج از بریتانیا شناخته شده که یکی از مراکز فعالیت‌های شرکت‌های برون مرزی است که برای ثبت شرکت‌های صوری بستر فعالیت را فراهم می‌کند.

نزدیکان پوتین

در مسکو پوتین گزارش اسناد قانونی را که نشان می‌دهد برخی از نزدیکان وی ۲ میلیارد دلار از طریق حساب‌های فرا‌ساحلی جابه‌جا کرده‌اند، نقشه آمریکا برای تضعیف روسیه می‌داند. پوتین در اولین سخنرانی عمومی اش خاطر نشان کرد که هیچ‌کدام از اتهامات به‌طور مستقیم مربوط به وی نیست؛ چراکه اسم وی در هیچ اوراقی نیامده است، اما با این وجود پوشش خبر‌های جهانی بر وی متمرکز شده است. پوتین همچنین از دوست نوازنده خود سرگئی رولدوگین دفاع کرد.این در حالی است که نام رولدوگین در تمامی اسناد به چشم می‌خورد. پوتین اظهار کرد که رولدوگین تلاش کرده تا بتواند از موسیقی خود که تمام زندگی او است حمایت کند. پوتین افزود: «رولدوگین، سهامدار کوچک یکی از شر‌کت‌های ما است و از این طریق کسب درآمد می‌کند اما احمقانه است که بگوییم میلیاردها دلار از این طریق به جیب زده است». به گفته پوتین، رولدوگین از این پول‌ها برای وارد کردن ادوات موسیقی استفاده کرده است. وی در ادامه تصریح کرد: رولدوگین تقریبا با تمام پول‌هایش، از خارج از کشور وسایل موسیقی خریده است و اخیرا این وسایل را به موسسات دولتی اهدا کرده است. پوتین درخصوص رولدوگین گفت: «رولدوگین موسیقیدانی زبر دست است و من به داشتن وی مفتخرم». در رسانه‌های اجتماعی واکنش‌های بسیاری را شاهد بودیم، بسیاری از مردم عمل رئیس‌جمهوری را مورد سوال قرار می‌دادند. یک خبر‌نگار در صفحه فیس‌بوک خود نوشت، با ۲ میلیارد دلار رولدوگین می‌توانست بیش از سیصد ویولن قدیمی، ویولن سل و باقی ادوات موسیقی را که در قرن هفدهم و هجدهم ساخته می‌شد بخرد. پوتین خاطرنشان کرد که اسناد پانامایی یک نقشه آمریکایی است. در این خصوص پوتین می‌گوید ویکی لیکس اسناد پاناما را توطئه‌ای آمریکایی می‌داند.

آرژانتین محوری دیگر

رئیس‌جمهوری آرژانتین نیز به رسوایی مشهور به «اوراق پاناما» گره خورده است. وی هفته گذشته به منظور پاسخگویی درخصوص این افشاگری به یک دادگاه مدنی رفت. مائوریسیو ماکری، رئیس‌جمهوری آرژانتین که نام او هم در میان اسناد پاناما برجسته شده، به مردم کشورش قول داده بی‌گناهی‎اش را اثبات کند.در میان اسناد افشا شده شرکت پانامایی «موساک فونسکا»، نام ماکری به‌عنوان مدیرعامل یک شرکت خارجی ثبت شده در باهاما دیده می‌شود که مرتبط با این پرونده است.او روز پنج‌شنبه گذشته روبه‌روی‌ دوربین‌های تلویزیونی هرگونه خلافی را انکار کرد و گفت: «آماده هستم تا با هرگونه کمیته تحقیق و جست‌وجو گری در این زمینه به‌طور کامل همکاری کنم.» ماکریِ محافظه‌کار که طبق اسناد فاش شده مدیریت یک شرکت خارجی در جزایر باهاما را در اختیار دارد و به همراه پدر و برادرش متهم به پنهان کردن دارایی و فرار از پرداخت مالیات است، خود را از هر گونه اتهامی به دور می‌داند و می‌گوید هرچه که انجام داده در چارچوب قانون بوده است. ماکری در سخنانی در کاخ ریاست جمهوری گفت: «می‌دانم که بعضی از شما در زمینه با اتهامات مطرح شده به من و ارتباطم با اسناد پاناما دل نگران هستید. می‌خواهم بگویم که من خونسردم و هر آنچه می‌دانستم به مقام‌های مسوول گفته‌ام و مساله‌ای برای پنهان کردن ندارم.» روز پنج‌شنبه گذشته یک دادستان فدرال در آرژانتین تقاضای تحقیقات درخصوص فعالیت‌های ماکری در زمینه با اتهاماتی که علیه وی در پرونده «اوراق پاناما» مطرح شده را ارائه داد. ماکری همچنین تاکید کرده که هیچ پولی بابت مدیرعاملی شرکت‌های خارجی دریافت نکرده و هیچ سهامی هم در مالکیت آنها ندارد. یکی از روزنامه‌های آرژانتینی برای اولین بار پی برد که نام ماکری به‌عنوان مدیر عامل شرکت «فلگ تریدینگ» بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۹ در یک شرکت خارجی در پناهگاه مالیاتی باهاما ثبت شده است. این در حالی است که ماکری هنگام قبول پست شهرداری بوئنوس آیرس در سال ۲۰۰۷ یا مراسم سوگند ریاست جمهوری در سال گذشته به مقام‌های قضایی و مالیاتی آرژانتین از موقعیت خود در این شرکت اطلاعی نداده و در این خصوص ساکت بوده است. در واکنش به این موضوع، دفتر رئیس‌جمهوری آرژانتین اعلام کرده به این خاطر که ماکری هیچ پرداخت و دریافتی از این شرکت نداشته و برای اعلام آن به مقامات نیازی احساس نکرده است.