ربکا رویز

روزنامه نگار نیویورک‌تایمز

امضای اینفانتینو در ۲ قرارداد جای سوال دارد که حق پخش رسانه‌ای را از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ برای مسابقات مختلف فوتبال به‌دست آورد. دو برادر به نام‌های هوگو و ماریانو جینکیز، در سال ۲۰۰۶ و زمانی که اینفانتینو، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) بوده است، قراردادهایی را برای حق پخش تلویزیونی مسابقات لیگ قهرمانان اروپا با یوفا امضا کردند. قراردادهایی که تقریبا بلافاصله بعد از امضا هر کدام سه برابر قیمت اولیه فروخته شده است.

اسناد پاناما نشان می‌دهد اینفانتینو پیش از برگزیده شدن به ریاست فیفا، قراردادی را امضا کرده بود که طرف مقابل آن دو برادری هستند که آمریکا آنها را به اتهام فساد مالی در حق پخش تلویزیونی فوتبال، تحت تعقیب‌ قرار داده است. اینفانتینو در دفاع از خود گفت: «همان‌طور که قبلا گفتم هیچ‌گاه شخصا با کراس تریدینگ یا مالکان آن سروکار نداشتم و فرآیند مناقصه توسط یک تیم بازاریابی از طرف یوفا انجام شده است.» اینفانتینو در مصاحبه‌ای ضمن اعلام اینکه وی از این تحقیق استقبال می‌کند، افزود: «اگر هدف من بازگرداندن آبروی فوتبالی‌ام بوده هم اکنون مصمم‌تر شده‌ام.» استفان سیمنسکی استاد مدیریت ورزش دانشگاه میشیگان درخصوص رئیس فیفا اعلام کرد: «اینفانتینو در این خصوص بی‌گناه است و ما هنوز به واقع نمی‌دانیم که این اسناد به چه معنا است اما این موضوع می‌تواند به‌طور بالقوه برای فیفا مخرب باشد.»

مسی در اسناد

بنا به گزارش‌های صورت گرفته در رسانه‌های اسپانیا، لیونل مسی به همراه پدرش به‌خاطر پرداخت نکردن مالیات و فرار مالیاتی، دست به ساخت شهرکی در کشور پاناما زده است که این مساله باعث انتشار خبر دور زدن مالیاتی سوپر ستاره آرژانتینی بارسلونا شد. این در حالی است که ستاره آرژانتینی بارسلونا برای دفاع از خود نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد: «قصد دارم که از منتشرکنندگان این خبر شکایت کنم.»اما خانواده مهاجم آرژانتینی بارسلونا با انتشار بیانیه‌ای این مساله را بی‌ا‌ساس و کذب محض دانسته‌اند. دراین بیانیه آمده است: «مدارکی که درباره فرار مالیاتی و پولشویی لیونل مسی از طریق تاسیس شرکت پانامایی انتشار یافته، تماما اتهام و کذب است. شرکت پانامایی در گزارش‌هایی که آمده، یک شرکت کاملا غیرفعال است. همچنین باید گفت که برخی گزارش‌هایی که در این مدارک آورده شده با اتفاقات رخ داده، کاملا بی‌ارتباط است. بدون شک تمامی اطلاعاتی که در این مدارک وجود دارد، صرفا حدسیات است و به‌طور کاملا مغرضانه گردآوری شده است. مشخص است که سعی شده از شهرت و نام لیونل مسی در این گزارش سوء استفاده شود. خانواده مسی طبیعتا پس از مشورت با وکلای خود پیرامون اقدام قانونی علیه انتشاردهندگان این مدارک دروغ تصمیم‌گیری خواهد کرد.»