مهم‌ترین انتخابات دهه های اخیر

روزنامه گاردین

حسن روحانی یک سیاستمدار قابل است. رئیس‌جمهور ایران نشان داده است که یک عمل‌کننده سرسخت و زیرک است. وی نه تنها با دستیابی به توافق هسته‌ای به اعتبار خود افزوده، بلکه توانسته است با پیروزی در انتخابات اخیر ایران بر سیاست محافظه‌کارانه‌اش مهر تایید بزند. سیاست‌های وی به تقویت روابط با دیگر کشورها و اصلاح اقتصادی به منظور افزایش و تقویت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاران خارجی و کاهش کنترل رسانه‌ها استوار است. تغییرات به آهستگی در حال رخ دادن است.

اصلاح اقتصادی برای یک رشد پایدار، افزایش اشتغال و ارتقای استانداردهای زندگی می‌تواند منافع قطعی کنونی را به چالش بکشد، از جمله آن‌هایی را که از اقتصاد بسته سال‌های گذشته و تحریم‌ها سود برده‌اند، اما روحانی از لحاظ سیاسی و با نیم نگاهی به انتخابات سال ۲۰۱۷ در این کشور نیازمند حمایت عموم است. وی از طرفی باید به اصولگراها اطمینان دهد که تغییرات به نفع جمهوری اسلامی است و باقی خواهد ماند و از طرفی دیگر باید به اصلاح‌طلبان نیز امتیازاتی بدهد. انتخابات اخیر ایران به دلایل زیادی مهم‌ترین انتخابات در دهه‌های گذشته بوده است. نتایج این انتخابات تایید عمومی توافق هسته‌ای است. مردم ایران در این دور از انتخابات به‌طور هم‌زمان اعضای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری را به ترتیب برای یک دوره چهار ساله و هشت ساله انتخاب کردند که نتایج آن نشان می‌دهد اعتدالیون از اقبال بیشتری برای انتخاب برخوردار بوده‌اند. این اولین انتخابات ایران پس از حصول توافق هسته‌ای‌اش با قدرت‌های جهانی بود،هر چند اقتصاد یک مساله بزرگ برای شرکت در این انتخابات بوده است، نتایج همچنین نشان دهنده تایید عمومی توافق هسته‌ای است که در دولت روحانی به دست آمد. این نتایج برای رئیس‌جمهور بسیار مهم است، کسی که توانست یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش که به شدت از سوی رادیکال‌ها مورد مخالفت قرار گرفت،‌ جامه عمل بپوشاند. هم‌چنین حمایت تعداد بیشتری از نمایندگان مجلس از روحانی به وی اجازه خواهد داد تا آن‌گونه که وعده داده بود،‌ تغییرات داخلی را نیز اعمال کند.

۳۰ اصلاح‌طلب توانستند کرسی‌های تهران در مجلس شورای اسلامی را به خود اختصاص دهند که یک پیروزی بزرگ محسوب می‌شود، هر چند که آنها در بیرون از تهران موفقیت کمتری داشته‌اند، نتیجه کلی هم‌چنان یک پیروزی مهم محسوب می‌شود. برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران، دارای نکات قابل توجهی است. اختلاف اولیه میان حامیان و مخالفان توافق هسته‌ای بوده است. توافق ایران و گروه ۱+۵ بر سر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) سبب شد تا یک تغییر جهت در ایران به وجود آید. اختلاف ابتدایی میان حامیان و مخالفان این توافق بود، اما علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در جریان تصویب برجام در مجلس و اختلاف دولت و نمایندگان بر سر این موضوع جلوی این انتقادها را گرفت و بنابراین به تصویب توافق هسته‌ای کمک کرد. ایران یک کشور بزرگ است، بزرگ‌تر از عراق، ترکیه و سوریه و هر انتخاباتی در ایران برآمده از عوامل منطقه‌ای، قومی- قبیله‌‌ای و محلی است. رای دهندگان برای انتخابی که انجام می‌دهند دلایل زیادی دارد، هر چند بزرگ‌ترین مساله در هر انتخاباتی در اغلب کشورها اقتصاد است.