مناظره‌های پرحاشیه ریاست‌جمهوری

جان مک کورمیک

منبع: بلومبرگ

تازه‌ترین مناظره‌های جمهوری‌خواهان در سایه مرگ یکی از محافظه‌کاران دیوان عالی عدالت آمریکا، آنتونین اسکالیا قرار داشت. رقابت‌های جمهوری‌خواهان در کارولینای جنوبی در زمینه سیاست خارجی، سقط جنین، تاکتیک‌های انتخاباتی و یافتن مقصر حملات ۱۱ سپتامبر ادامه یافت. نهمین مناظره شامل ۶ کاندیدا بود؛ از ترامپ که جورج بوش را به خاطر حملات ۱۱ سپتامبر مقصر دانست و ضربه‌های نه‌چندان غیرمستقیم به جب بوش، کاندیدایی که پیش‌تر فرماندار فلوریدا بود، وارد کرد.

سناتور مارکو روبیو از فلوریدا نیز وارد این نزاع شد و گفت که بیشترین مقصر حملات ۱۱ سپتامبر رئیس‌جمهوری سابق بیل‌کلینتون بوده است (که شوهر کاندیدای پیشتاز حزب دموکرات، هیلاری کلینتون است) زیرا شانس کشتن اسامه بن لادن در دهه ۹۰ را از دست داده است. روبیو گفت: «مرکز تجارت جهانی به این دلیل تخریب شد که بیل کلینتون وقتی شانس کشتن بن لادن را داشت این کار را نکرد.»

حملات شخصی

در فرصت باقیمانده به انتخابات مقدماتی کارولینای جنوبی، مناظره‌ها شاهد شدیدترین حملات شخصی بین کاندیداها بودند، از جمله این حملات متهم کردن تد کروز، سناتور اهل تگزاس، به دروغگویی و استفاده از حقه‌های کثیف در ستاد انتخاباتی توسط روبیو بود. کروز گفت ترامپ مدت‌ها پشتیبان سقط جنین قانونی و برخی روش‌های آن بوده است، به علاوه، نظام سلامت اجتماعی مورد نظر وی شبیه اروپایی‌ها است. ترامپ در پاسخ کروز، وی را بزرگ‌ترین دروغگو خواند و گفت که او احتمالا از جب بوش بدتر است. ترامپ افزود: به همین دلیل است که کروز حمایت هیچ یک از همکارانش را جلب نکرده است. اما کروز معتقد است ترامپ پاسخ انتقاد وی در مورد سقط جنین و نظام سلامت را نداده است.

جانشین اسکالیا

حتی پیش از شروع شدن مناظره، روبیو و کروز اعلام کردند که رئیس‌جمهوری آینده ایالات متحده آمریکا باید جانشین اسکالیا را تعیین کند. اوباما روز شنبه هفته قبل اعلام کرد او قصد دارد طبق اختیارات قانون اساسی جایگزینی برای اسکالیا معرفی کند. از سوی دیگر، میچ اوکانل، رهبر اکثریت سنا که یک جمهوری‌خواه است، گفت اجازه این کار را امسال نخواهد داد. ترامپ که یک میلیاردر املاک و مستغلات بانفوذ است، گفت که کاملا انتظار دارد اوباما کسی را کاندیدا کند و از سنا خواست جلوی این کار را بگیرد. کروز بیان کرد که ملت اکنون یکی از قضات دیوان عالی را که مخالف سقط جنین در آمریکا بود را از دست داده است. کاسیچ، فرماندار اوهایو، اعلام کرد متاسفانه مرگ اسکالیا به سرعت سیاسی شده و اوباما می‌تواند شخصی را به اتفاق آرا به جانشینی وی برگزیند. روبیو، بوش و کاسیچ در کارولینای جنوبی به دنبال متقاعد کردن اهداکنندگان و حامیان بودند تا کروز یا ترامپ را متوقف کنند.از سال ۱۹۸۰، به جز در یک مورد، برنده دور مقدماتی انتخابات حزب جمهوری‌خواه، نامزد نهایی آن حزب شده است. مورد استثنا مربوط به سال ۲۰۱۲ است که در آن میت رامنی به رغم شکست اولیه، نامزد نهایی این حزب شد. تد کروز و روبیو هر دو پیش از آنکه مناظره از موضوع اسکالیا منحرف شود، اعلام کردند که اوباما نباید جانشینی برای اسکالیا تعیین کند. کروز در این باره گفت: «۸۰ سال است که جانشین قاضی دیوان عالی در سال انتخابات تعیین نشده است.»در حقیقت آنها اشتباه می‌کردند. مجلس سنا آنتونی کندی را که توسط رئیس‌جمهوری رونالد ریگان معرفی شده بود در سوم فوریه ۱۹۸۸ برای یک سال انتخاباتی تایید کرد.اما وقتی دیکرسون به این مطلب اشاره کرد که کندی در سال ۱۹۸۸ تایید شده، کروز به اشتباه گفت که کندی در سال ۱۹۸۷ تایید شده بود.