اگر به فهرست کاندیداهای جمهوری‌خواهان که خود را برای رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا آماده می‌کنند نگاه کنیم، در صدر جدول کروز و ترامپ را می‌توان دید. در حالی که روبیو که شاید اصلی‌ترین نامزد مورد حمایت حزب باشد، بخت چندانی در نظرسنجی‌ها و انتخابات مقدماتی آیووا و نیوهمپشایر نداشته است، سناتور جوانی از تگزاس در برابر میلیاردری که سابقه سیاسی خاصی ندارد قرار گرفته است تا جدال آنها تعیین‌کننده نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات سراسری نوامبر ۲۰۱۶ باشد. تد کروز کوبایی تبار است. کشوری که سال‌ها سابقه دشمنی با ایالات متحده و بحران‌هایی همانند خلیج خوک‌ها را در مقابل آمریکا تجربه کرد، اما امروز روابط این دو کشور رو به پیشرفت و حتی عادی‌سازی است. وی به رغم تبار کوبایی خود از مادری آمریکایی در کانادا به دنیا آمده است، مساله‌ای که اعتراض ترامپ، دیگر نامزد صدرنشین جمهوری‌خواهان را در هفته‌های اخیر در پی داشته و حتی زمزمه‌هایی از شکایت علیه او به دلیل زاده نشدن در آمریکا و شرکت در انتخابات را مطرح کرده است. طبق قانون ایالات متحده برای شرکت در انتخابات باید زاده آمریکا بود، اما اکثر حقوقدانان و خود وی، آمریکایی بودن مادر کروز را برای تحقق این شرط کافی می‌دانند.

کروز در نخستین مرحله انتخابات توانست با عبور از ترامپ در ایالت آیووا فاتح میدان جمهوری‌خواهان شود، اما در مرحله دوم ترامپ در نیوهمپشایر نشان داد که به این بازی بزرگ بازگشته است. در انتخابات اخیر جمهوری‌خواهان در کارولینای جنوبی برای تعیین نامزد نهایی این حزب نیز دونالد ترامپ به برتری رسید. هرچند هنوز برای تد کروز امیدهایی وجود دارد. سیاست‌های اقتصادی عمده کروز بر چند محور قرار دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به حذف بانک صادرات و واردات، متوازن کردن بودجه و جلوگیری از کسری بودجه، لغو طرح بیمه اوباما و جایگزینی آن با یک طرح دیگر و برقراری نظام مالیات یکسان به جای مالیات تصاعدی اشاره کرد. اگر چه هنوز وی سیاست‌های اقتصادی خود را به روشنی تبیین نکرده است، اما لغو طرح بیمه اوباما با تلاش وی برای متوازن کردن بودجه متناقض به نظر می‌رسد. مرگ یکی از قضات دیوان عالی آمریکا نیز از وقایعی بوده که در روزهای اخیر تنش میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان را افزایش داده است. انتخاب این قضات به عهده رئیس‌جمهور آمریکا است و اکنون با مرگ آنتونین اسکالیا، قاضی محافظه‌کار، تعداد محافظه‌کاران و دموکرات‌ها در این نهاد مهم برابر شده است. انتخاب یک قاضی دموکرات می‌تواند تصویب طرح ارائه پناهندگی موقت دادن به میلیون‌ها پناهنده به آمریکا را که از سوی اوباما پیشنهاد شده است، هموار کند و در انتخابات پایان سال نقش مهمی ایفا کند. از سوی دیگر جمهوری‌خواهان از جمله تد کروز با این کار مخالف هستند و مسوولیت انتخاب قاضی را از وظایف رئیس‌جمهور آینده ایالات متحده می‌دانند.

در روزهای گذشته اتفاق دیگری نیز موجب شده تا شانس ترامپ برای دست یافتن به مقام ریاست جمهوری آمریکا در معرض خطر قرار گیرد. این رویداد مهم، دیدار پاپ فرانسیس از مناطق مرزی آمریکا و مکزیک است. وی در این دیدار گفته است که هر کس قصد ایجاد دیوار دارد، مسیحی نیست. وی بدون نام بردن از ترامپ از وی انتقاد کرده است که همیشه گفته در صورت پیروزی در انتخابات بین آمریکا و مکزیک دیواری خواهد کشید. با توجه به اینکه ترامپ حمایت گروه‌هایی از مسیحیان را در اختیار دارد، این اظهار نظر رهبر کاتولیک‌های جهان می‌تواند برای وی تا حدودی گران تمام شود. به هر صورت باید منتظر بود و دید کدام‌‌یک از کاندیداها در پایان رقابت‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان پیروز از میدان بیرون خواهند آمد. در ادامه به بررسی مواضع اقتصادی کروز و برخی چالش‌های پیش روی وی در راه رسیدن به انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ و ریاست جمهوری آمریکا می‌پردازیم.