اشتغال؛ مهم‌ترین خواسته مردم

وال استریت ژورنال

دونالد ترامپ مسیر خود را به انتخابات آمریکا با انتقاد از سیاست‌های قانون مهاجرت آغاز کرد. اکنون انتخابات برگزار شده و ترامپ ایالت آیووا را به رقیب خود تد کروز با سه درصد اختلاف واگذار کرده است. نظرسنجی ابتدایی در آیووا نشان می‌داد که ترامپ حدود ۴۴ درصد از آرای افرادی را که باور دارند مهاجرت بزرگ‌ترین ابهام ستاد انتخاباتی وی است در اختیار داشت. اما حداقل در آیووا تنها ۱۳ درصد افراد این گونه فکر می‌کردند. تد کروز ۳۴ درصد رای آنها را به دست آورد تا ترامپ و کروز جای خود را در نتایج انتخاباتی با یکدیگر عوض کنند.در بخش مخارج دولت، بزرگ‌ترین ابهام ۳۲ درصد از جمهوری‌خواهان، کروز ۲۷ درصد و ترامپ ۱۹ درصد آرا را به دست آوردند.

در آن سوی میدان، اقتصاد و اشتغال بزرگ‌ترین ابهام ۳۳ درصد دموکرات‌های آیووا هستند. ۲۷ درصد از آنان به معضل «نابرابری درآمد و مخارج» اشاره می‌کنند. در کل اقتصاد تنها ابهام دموکرات‌ها است. آنچه انتخابات آیووا را به عنوان نخستین انتخابات مقدماتی مهم کرده این است که نرخ بیکاری اسمی در آیووا ۴/ ۳ درصد است. در نیوهمپشایر این میزان به ۱/ ۳ درصد می‌رسد. اکنون در اولین دوره از سلسله‌ رای‌گیری‌های ایالتی برای تعیین نامزد هر حزب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سناتور تد کروز در میان جمهوری‌خواهان برنده شده است وی از حزب جمهوری‌خواه دو هفته پیش توانسته است در نخستین گام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخابات مقدماتی در ایالت آیووا، رقبای هم حزبی‌ خود را پشت سر بگذارد. از سوی دیگر در حزب دموکرات نیز هیلاری کلینتون با برتری نسبی از برنی سندرز پیشی گرفت.این وقایع در حالی اتفاق افتاد که دونالد ترامپ، پیش از آن در اکثر نظر سنجی‌ها پیشتاز بود. سناتور تد کروز، از حزب جمهوری‌خواه دو هفته پیش توانسته است در نخستین گام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخابات مقدماتی در ایالت آیووا، رقبای هم‌حزبی‌ خود را پشت سر بگذارد.سناتور مارکو روبیو نیز توانست با ۲۳ درصد آرا در انتخابات انجمن‌های محلی ایالت آیوا رتبه سوم را کسب کند و بن کارسون، جراح بازنشسته نیز با کسب ۹ درصد آرا چهارم شد.دیگر نامزد دموکرات‌ها مارتین اومالی فرماندار سابق مریلند میزان بسیار کوچکی از آرا را به دست آورد و شخصا مبارزات خود را به حالت تعلیق درآورده است. در میان جمهوری‌خواهان هم مایک هاکبی پایان مبارزاتش را اعلام کرد.

برندگان رقابت‌های مرحله مقدماتی احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات که تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت، در ماه نوامبر به‌عنوان نامزدهای دو حزب به مصاف هم خواهند رفت تا رئیس‌جمهور بعدی آمریکا مشخص شود. میزان مشارکت جمهوری‌خواهان در انتخابات آیووا کم‌سابقه توصیف شده است.رای‌گیری آیووا در ساعت هفت بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلی شروع شد و مبارزات تا آخرین لحظه ادامه داشت. انتخابات آیووا کلیدی محسوب می‌شود چون پیروزی در آن می‌تواند سکوی پرش بلندی برای برندگان شود.هواداران نامزدهای اصلی در آیووا دلایل متفاوتی برای حمایت از آنها دارند.در سیستم انتخاباتی غیرمعمول آیووا اعضای حزب در خانه‌های خصوصی، مدارس و ساختمان‌های دولتی جمع می‌شوند و رأی‌گیری می‌کنند. انتظار می‌رود نتایج ظرف چند ساعت روشن شود. خبرنگاران می‌گویند که در انتخابات گذشته شمار قابل توجهی از مردم آیووا فقط در روز آخر به تصمیم رسیدند.جورج دبلیو بوش، ۱۶ سال قبل، آخرین جمهوری‌خواهی بود که پس از پیروزی در آیووا به ریاست جمهوری هم رسید.پس از آیووا ۴۹ ایالت دیگر در مرحله مقدماتی برای تعیین نامزد هر حزب رای خواهند داد اما همه آنها نقش مهمی نخواهند داشت. نامزد هر حزب در تابستان مشخص خواهد شد.