رایزنی با 9 غول بیمه‌ای دنیا

گروه بازرگانی: سرانجام پس از سال‌ها تحریم حاکم بر اقتصاد ایران، گشایش حاصل شد. گشایشی که به موجب آن غول‌های بیمه‌ای نیز برای تسهیل تجارت اعلام آمادگی کردند. اخیرا صندوق ضمانت صادرات ایران از مذاکرات با بیمه‌‌گران اعتبار صادراتی بزرگ دنیا خبر داد. بر اساس گفت‌وگوهای صورت گرفته، بیمه گران اعتبار صادراتی کشورهای مختلف برای پوشش مجدد ریسک‌های تجاری ایران اعلام آمادگی کردند. متولیان این حوزه این امر را دستاورد بزرگی برای حوزه تجارت ایران می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند با توجه به اقدامات صورت گرفته رتبه ریسک تجاری ایران از ۷ به ۳ یا ۴ ارتقا یابد. سوئیس، اسپانیا، آلمان، ژاپن، فنلاند، آفریقای جنوبی، ایتالیا، ارمنستان و قزاقستان از جمله کشورهایی بودند که اخیرا آمادگی خود را برای ورود به دوره پسا تحریم بیمه صادراتی ایران اعلام کرده‌اند. طبق تقسیم‌بندی سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، کشورها از نظر ریسک به ۷ گروه تقسیم‌بندی می‌شوند؛ به این ترتیب که گروه‌های ۱ و ۲ کم ‌ریسک‌ترین کشورها و گروه‌های ۶ و ۷ پرریسک‌ترین کشورها را در برمی‌گیرند.

در سال ۲۰۰۵ میلادی، ایران در گروه ۴ قرار داشت، اما این جایگاه با فشار بیشتر تحریم‌ها در سال‌های اخیر رفته‌رفته به گروه ۷ یعنی به گروه کشورهای با ریسک بالا تنزل یافت؛ حتی در مقاطعی ایران بدون پوشش ریسک تجاری نیز محسوب می‌شد؛ به‌طوری‌که حتی در گروه ۷ هم قرار نمی‌گرفت. اخیرا در نشستی که با حضور مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران و مدیر عامل و نمایندگانSid Bank اسلوونی در محل صندوق برگزار شد، طرف اسلوونیایی اظهار کرد: این بانک همواره از تجارت با ایران حتی در زمان تحریم حمایت کرده و برای سال ۲۰۱۶ روی بازار ایران حساب باز می کند. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات در این جلسه به یادداشت تفاهم امضا شده بین دو موسسه در سال ۲۰۰۹ اشاره و ابراز امیدواری کرد که پوشش در حوزه کشورهای آفریقایی و عراق به‌صورت مشترک بین صندوق و بانک ارائه شود. مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران همچنین عنوان کرد: طی چند ماه اخیر با شرکت‌های مختلف بیمه های صادراتی همچونGrant سوئیس،CESCE اسپانیا،HERMES آلمان،Nexi ژاپن، Finvera فنلاند،ECIC آفریقای جنوبی، Sace ایتالیا، EIAA ارمنستان وkeg قزاقستان و دیگر همتایان مذاکره شده و هماهنگی برای ورود به دوره پسا تحریم به‌عمل آمده است که قرار شد پس از اجرای برجام عملیاتی شود. سیدکمال سیدعلی گفت: انتظار ما این است که سطح همکاری ما با سایر همتاهای خارجی در مدت کوتاهی به میزان سال‌های پیش از تحریم و حتی بالاتر بازگردد. سیدعلی همچنین در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: در دوران تحریم‌ها صندوق ضمانت صادرات ایران بر ذخایر خود مدیریت نداشت، تاجران مجبور بودند اسکناس‌ها را با چمدان حمل کنند و تجارت کشور غیرشفاف بود که با اجرای برجام این مشکلات حل می‌شود. وی افزود: با اجرای برجام، حمل‌ونقل در داخل کشور نیز تسهیل خواهد شد که کاهش هزینه کالاهای تجاری را به دنبال خواهد داشت. در دوران تحریم‌ها قیمت کالاهای وارداتی ۲۰ تا ۲۵ درصد گران‌تر تمام می‌شد که ریسک تجاری بالا و تجارت غیرشفاف کشور از عمده دلایل آن بود؛ بر این اساس با رفع تحریم‌ها این هزینه‌ها کاهش خواهد یافت و واردات ایران ارزان‌تر خواهد بود.

سید علی افزود: با رفع تحریم‌ها امیدواریم ریسک تجاری کشور بهبود بزرگی را تجربه کند؛ زیرا به لحاظ مقرراتی نیز تنها ۳۰ درصد تعیین ریسک، مربوط به ریسک‌های سیاسی بوده و ۷۰ درصد آن مربوط به ریسک‌های اقتصادی است. در دوران تحریم‌ها، ایران کل امتیاز مربوط به ریسک اقتصادی که مربوط به تولید ناخالص داخلی، درآمدهای نفتی و سابقه خوب پرداختی است را داشت، از این‌رو اگر ایران کل امتیازات سیاسی را نیز از دست بدهد باز نباید در گروه هفت ریسک تجاری قرار گیرد. به گفته سیدعلی در دوران تحریم‌ها عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی با مشکل رو به رو بود که با رفع تحریم‌ها این مشکل را نیز دیگر نخواهیم داشت. مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران گفت: در مجموع با این اتفاق تجارت کشور روان‌تر خواهد شد و با ارتباطی که در حال حاضر بین ایران و دنیا به وجود آمده ایران نسبت به کشورهای منطقه از نظر وام‌های بلند مدت و میان‌مدت کم ریسک‌تر خواهد شد. سید علی در ادامه به این نکته نیز تاکید کرد که با توجه به مذاکرات صورت گرفته بین صندوق ضمانت صادرات ایران و بیمه گران اعتبار صادراتی کشورهای مختلف، ایران می‌تواند به‌صورت نسیه خرید کند. همچنین در کشور باید شرایطی برقرار شود تا کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران اطمینان حاصل کنند. وی همچنین گفت: ایرانی‌های خارج از کشور نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری چه در بورس و چه به‌صورت سپرده‌گذاری در بانک‌ها هستند که البته این امر مشروط به یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور خواهد بود. وی در ارتباط با رتبه ریسک تجاری کشور در آینده گفت: مقررات سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)به گونه‌ای است که یک کشور هر سال به اندازه یک گروه می‌تواند بهبود در رتبه ریسک تجاری داشته باشد؛ اما با توجه به اینکه اروپا تمایل زیادی به تغییر رتبه ایران در ریسک تجاری کشور نشان داده، پیش‌بینی می‌کنیم در آینده نزدیک جایگاه ایران در گروه سه یا چهار قرار گیرد. محمد لاهوتی، عضو کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق بازرگانی تهران، نیز در ارتباط با این موضوع گفت: موضوع بیمه در تجارت خارجی، موضوع مهمی است؛ کشورهایی که امروزه صادرات محور هستند مانند آلمان کشورهایی بودند که پس از جنگ جهانی از طریق بیمه‌های صادراتی نسیه فروشی در صادرات را باب کرده و به تجارتشان اجازه پیشرفت دادند. وی افزود: اما در ایران فرهنگ بیمه خیلی جا نیفتاده است؛ البته تغییراتی که در صندوق ضمانت صادرات کشور رخ داده، تحولات مثبتی را در پوشش ریسک تجاری کشور موجب شده است. وی در ادامه گفت: باتوجه به اینکه پس از برجام اقتصاد ایران به دنیا متصل شده و دنیا به ایران اعتماد پیدا کرده، درصورتی که صندوق ضمانت صادرات ایران سرمایه کافی در اختیار داشته باشد می‌تواند حامی خوبی برای صادرات کشور باشد. وی بر این نکته تاکید کرد: با توجه به این اوصاف به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال ۹۵ می‌توانیم شاهد بهبود چشمگیری در رتبه ریسک تجاری کشور باشیم.