گروه بازرگانی: رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از تعیین رایزن بازرگانی در داکا و سفر یک هیات تجاری به بنگلادش در اواخر دی‌ماه خبر داد.

ولی الله افخمی راد، دوشنبه در دیدار «آتم منعم الحق» کاردار بنگلادش افزود: هیات تجاری ایران پایان دی ماه امسال راهی بنگلادش خواهد شد که امیدواریم در مدت حضور در داکا، کمیسیون‌های مشترک تجاری و نشست‌های رو در روی کاری میان بازرگانان و بخش خصوصی دو طرف برگزار شود. افخمی راد، انتخاب رایزن بازرگانی در بنگلادش را نشانه‌ای از خواست ایران برای گسترش روابط با همه دنیا دانست و دوران پسابرجام را فرصتی مناسب برای این امر خواند. بر پایه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که بیست و سوم تیرماه بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ (انگلیس، فرانسه، آمریکا، روسیه و چین به همراه آلمان) با حضور اتحادیه اروپا نهایی شد، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران لغو خواهد شد. افخمی راد تاکید کرد: در زمان تحریم، ایرانی‌ها با اتکا به توان داخلی به توانایی‌های متعددی در بخش‌هایی مانند خدمات فنی و مهندسی، نانو و بایوتکنولوژی دست یافتند.

وی گفت: در شرایط تازه، فرصتی مناسب برای افزایش تراز تجاری ایران و بنگلادش فراهم شده است. رئیس سازمان توسعه تجارت ابراز امیدواری کرد؛ زمینه همکاری در بخش‌های مختلف مانند انرژی، صنعت ساختمان و خدمات فنی- مهندسی فراهم شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بدون شک فعالان اقتصادی ۲ کشور درباره چگونگی تجارت برداشت‌هایی دارند که امیدواریم در زمان حضور هیات ایرانی در بنگلادش، ۲ طرف به درکی مشترک برای گسترش روابط برسند. افخمی راد ابراز امیدواری کرد: طرف بنگلادشی شرایطی را ایجاد کند که هیات تجاری ایران در زمان حضور در داکا بتواند از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعتی مانند بندرها و کارخانه‌های این کشور بازدید کند و از آخرین پیشرفت‌های این کشور آگاه شود. وی در مورد امکان برقراری تجارت ترجیحی بین تهران و داکا گفت: دستیابی به این امر به برگزاری نشست‌هایی میان ۲ طرف نیازمند است و باید فهرست کالاها و تخفیف‌ها تهیه شود و در اختیار ۲ کشور قرار گیرد.

کاردار بنگلادش در تهران نیز با استقبال از سفر آتی هیات تجاری ایران گفت: بنگلادش امیدوار است تراز تجاری خود را با ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد منطقه خاورمیانه افزایش دهد. آتم منعم الحق گفت: ما از گذشته روابط تجاری خوبی با ایرانی‌ها داشته‌ایم و همواره از ایران به‌عنوان کشوری توانمند یاد کرده‌ایم. بنگلادش کشوری واقع در جنوب قاره آسیا و شرق هند است؛ پایتخت آن داکا و جمعیت آن ۱۴۸ میلیون نفر است. این کشور عضو اتحادیه کشورهای همسود (مشترک المنافع) و از بزرگ‌ترین صادرکنندگان پوشاک است.