شاتا: توافق‌نامه موقت تعرفه‌های ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا به امضای وزیر امور تجارت و عضو هیات‌مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا و وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران رسید.

‌توافق‌نامه موقت تعرفه‌های ترجیحی، آغاز مذاکراتی جدی و انعقاد یک قرارداد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا است. در اوایل ژانویه ایران و اتحادیه اوراسیا کارگروه‌های مشترکی برای به سرانجام رساندن توافق تعرفه ترجیحی تشکیل خواهند داد تا هرچه زودتر شرکت‌ها همکاری خود را شروع کنند. انعقاد یک قرارداد تجاری باعث می‌شود همه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و ایران از تعرفه‌های ترجیحی و سایر تسهیلات تجاری برخوردار شوند. اتحادیه اقتصادی اوراسیا، با هدف تسهیل تجارت میان کشورهای استقلال یافته از اتحاد جماهیر شوروی، ابتدا با توافق سه کشور روسیه، قزاقستان و بلاروس ایجاد شد و اندکی بعد، جمهوری ارمنستان و جمهوری قرقیزستان نیز به این اتحادیه پیوستند.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا درحال حاضر از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است. محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با وزیر تجارت اتحادیه اوراسیا گفت: ایران در مناسبات اقتصادی خود، همکاری‌های بلندمدت را دنبال می‌کند و با انعقاد قرارداد تجاری گامی جدی بین ایران و اتحادیه اوراسیا آغاز شد. نعمت زاده در این خصوص گفت: توافق‌نامه موقت تعرفه‌های ترجیحی، آغاز مذاکراتی جدی و انعقاد یک قرارداد تجاری بین ایران و اتحادیه اوراسیا است. وی گفت: انعقاد یک قرارداد تجاری باعث می‌شود همه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و ایران از تعرفه‌های ترجیحی و سایر تسهیلات تجاری برخوردار شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزیر امور تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا که یکی از اعضای هیات‌مدیره اتحادیه اوراسیا نیز است، ایجاد یک همکاری درازمدت و توافق بلندمدت تجاری بین ایران و اتحادیه را دنبال می‌کند. نعمت زاده تصریح کرد: ایران و همه کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا علاقه مندند که این توافق‌نامه به نتیجه برسد و هر چه سریع‌تر، همه از این توافق بهره‌مند شوند. وی گفت: مقرر شده است که ابتدا کار را به‌طور موقت در سطحی پایین شروع کنیم و به تدریج، به توافق‌نهایی دست یابیم که امیدواریم رسیدن به توافق‌نهایی بدون تاخیر انجام شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه روابط ایران با کل کشورهای همسایه‌ شمالی که اعضای اتحادیه اوراسیا هستند، بسیار استراتژیک است، تصریح کرد: داشتن یک توافق‌نامه محکم بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، علاوه بر اینکه تحقق اهداف دراز مدت را میسر می‌کند، می‌تواند باعث تحکیم مناسبات در همه زمینه‌ها، به‌ویژه حوزه‌های اقتصادی و تجاری شود.

آندره اسلپنیوف، وزیر تجارت و عضو هیات‌مدیره کمیسیون اقتصادی اوراسیا نیز هدف حضور هیاتی از اوراسیا به تهران را، تحقق توافق‌های انجام شده میان مقام‌های کشورهای عضو اوراسیا و ایران ذکر کرد و گفت: این دیدارها با هدف افزایش همکاری‌های اتحادیه اوراسیا و ایران انجام شده و در دستور کار قرار گرفته است. وی امضای توافق‌نامه موقت تعرفه‌های ترجیحی، بین ایران و اتحادیه اورآسیا را آغازگر حرکتی در زمینه تحقق تجارت آزاد توصیف کرد و گفت: قصد داریم کارمان را خیلی سریع و بلندپروازانه پیش ببریم. وزیر تجارت کمیسیون اقتصادی اوراسیا افزود: وظیفه اصلی ما این است که تمام موانع از جمله موانع گمرکی دست و پاگیر را حذف و شرایط تولید محصولاتی رقابت پذیر در بازارهای جهانی را مهیا کنیم. وی ادامه داد: هدف اصلی ما تنها امضای توافق‌نامه نیست، بلکه هدف، تحرک بخشیدن طرح‌ها و توسعه خطوط تجاری شمال - جنوب است که باید درمقیاس بزرگ به این کار نگاه کرد.