گروه بازرگانی: هیاتی ۳۵۰ نفره از تجار روسیه روز گذشته برای حضور در نمایشگاه ملی صنایع روسیه در تهران حضور یافتند. وزیر صنعت و ارتباطات روسیه در افتتاحیه این نمایشگاه که با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و معاونان این وزارتخانه همراه بود گفت: اساس روابط ما با ایران سود و اعتماد متقابل است.

وی عنوان کرد: ما از مدت‌ها قبل به دنبال برگزاری این نمایشگاه بودیم و هدف از برگزاری آن گسترش بیش از پیش همکاری‌ها با تهران است. هدف ما گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی با ایران است، به‌طوری که موانع موجود مرتفع شود و بخش خصوصی دو کشور بتوانند به راحتی در کشورهای یکدیگر فعالیت کنند. وی با اشاره به حضور ۱۰۰ شرکت روسی در نمایشگاه تهران خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه شرکت‌های بزرگ و متوسط روسی در زمینه‌های مختلف متالوژی، ماشین‌سازی، موتورسازی، فناوری‌های هوانوردی، خودروسازی، حمل‌ونقل، نفت، پتروشیمی، بانک‌وبیمه، کشتی‌سازی و پارک‌های صنعتی و فناوری اطلاعات حضور دارند و تمام تلاش ما بر این بوده که پتانسیل‌های اقتصادی روسیه را نشان بدهیم. در ادامه محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: سیاست همکاری‌های تجاری و اقتصادی ما با روسیه، روابط درازمدت، پایدار و استراتژیک است. وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه‌های مورد نیاز خاطرنشان کرد: توسعه فناوری و تحقیق و توسعه به‌ویژه در زمینه تکنولوژی‌های نو از جمله موارد مورد علاقه ما در رابطه با روسیه است. این نمایشگاه می‌تواند شروع خوبی برای افزایش این روابط باشد و درک جدیدی در روابط صنعتی و تجاری ایجاد کند. از سویی، روز گذشته فعالان اقتصادی ایران با توجه به مسائل به‌وجود آمده میان ترکیه و روسیه، طی نشستی با حضور وزیر جهاد کشاورزی چگونگی حضور در بازار روسیه را مورد بررسی قرار دادند. مهم‌ترین مشکلی که از سوی فعالان اقتصادی برای حضور در بازار روسیه مطرح شد، مساله قیمت تمام شده محصولات ایرانی و عدم رقابت‌پذیری در این بازار بود. به گفته آنها، با توجه به دیوارهای تعرفه‌ای در گمرکات روسیه، صادرات محصولات ایرانی به این کشور گران تمام می‌شود. محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی نیز در نشست بررسی تجارت ایران و روسیه اظهار کرد: نگاه ما به تجارت نباید نگاهی مقطعی باشد و باید برای آن برنامه‌ریزی طولانی مدت داشته باشیم. همچنین زمانی که اقدام به صادرات می‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم که در کوتاه مدت به نتیجه و سودآوری برسیم بلکه یک افق بلندمدت را باید مدنظر داشت که بازار محصولات کشاورزی روسیه نیز برهمین اساس است.

وزیر جهاد کشاورزی دولت یازدهم ادامه داد: در گذشته ما به مسائل نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در ارتباط با صدور کالاهای کشاورزی به روسیه نپرداخته‌ایم به‌طوری که تا چند سال پیش، هیچ موافقت‌نامه‌ای برای مبادله کالا به روسیه و تاییدیه‌ای رد و بدل نشده بود. از سویی کالاهایی را به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق کشورهای اوراسیا به روسیه صادر می‌کردیم که با کاهش قیمت روبل در برابر دلار، آن نیز دچار مشکل شد و عملا صادرات غیرمستقیم ما که از طریق سایر کشورها انجام می‌شد، بسیار محدود شد. وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: براساس پیگیری‌های انجام شده در بخش آبزیان موافقت‌نامه‌های بهداشتی انجام شده و تعرفه آن تقریبا به صفر رسیده است اما هنوز عملکرد مناسبی در صادرات این محصولات نداریم. همچنین بستر مناسبی برای صادرات محصولات لبنی ایران وجود دارد به‌طوری که در سال گذشته توانستیم ۶۰۰ میلیون دلار محصولات لبنی صادر کنیم. حجتی درباره نحوه صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه گفت: براساس مذاکراتی که روزهای اخیر با مقامات روسی در حال جریان است، صادرات ما به این کشور مستقیم یا از طریق کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام می‌شود. وزیر جهاد کشاورزی در ادامه درخصوص صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه در درازمدت گفت: یکی از راهکارهای ما برای تحقق این مهم صادرات از متن تولید به جای صادرات از باقیمانده مصرف است که براین اساس ما اعلام آمادگی می‌کنیم که بازرگانان نیاز خود را برای صادرات اعلام کنند تا ما برای آنها تولید کنیم. این مقام مسوول در وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای پشتیبانی از محصولات صادراتی بخش کشاورزی براساس پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی، وزیر صنعت، سازمان توسعه تجارت و شورای عالی صادرات پیش‌بینی شد که هزار میلیارد تومان یارانه صادراتی برای پشتیبانی از صادرات در لایحه بودجه سال ۹۵ قرار گیرد.