گروه بازرگانی: بزرگ‌ترین هیات تجاری فنلاند با فعالان اقتصادی ایران دیدار کرد. هیاتی متشکل از حدود ۱۰۰ شرکت فنلاندی که در شرایط جدید، به دنبال افزایش مبادلات با طرف ایرانی بود، روز گذشته در یک همایش، فرصت‌های همکاری مشترک با ایران را بررسی کرد. در این همایش که با حضور مقامات دولتی و بخش خصوصی دو کشور برگزار شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نخستین گام برای ایجاد مناسبات تجاری با فنلاند را برقراری روابط بانکی دانست و از بانک‌های فنلاندی برای حضور در ایران دعوت کرد. همچنین از صدور بیمه‌نامه‌های صادراتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران فنلاندی و پروژه‌های زمانبر و بزرگ، ایجاد پروازهای مستقیم ایران به فنلاند و برعکس، تقویت صنعت توریسم و جهانگردی و احداث هتل‌های جهانگردی، توسعه احداث راه‌های ریلی و حمل‌ونقل دریایی و سایر خدمات بازرگانی به‌عنوان مهم‌ترین محور روابط تجاری دوجانبه ایران و فنلاند یاد کرد. البته طرف فنلاندی نیز از حضور سه بانک بزرگ این کشور در هیات حاضر در ایران خبر داد و عنوان کرد که این هیات، بزرگ‌ترین هیاتی است که از فنلاند به کشور دیگر اعزام شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: انجام سرمایه‌گذاری مشترک با کشور فنلاند مدنظر ما بوده و باید با ایجاد توازن در صادرات و واردات میان دو کشور به سطح قابل قبولی در تجارت برسیم. محمدرضا نعمت‌زاده در همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و فنلاند با بیان این مطلب افزود: رقم واردات ایران از کشور فنلاند به مراتب بیشتر از صادرات ایران به این کشور است بنابراین با سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تولید محصولات و خدمات مشترک می‌توان به بازارهایی که در اختیار کشور فنلاند است، محصولاتمان را صادر کنیم.وی افزود: ایران نیز دارای بازار داخلی ۸۰میلیونی همچنین همسایگی با ۱۴ کشور از طریق خشکی و دریا توانسته است بازار ۴۰۰ میلیون نفری را ایجاد کنند.وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در زمینه‌های نفت، گاز و معادن، صنعت، گردشگری و سایر فعالیت‌های زیربنایی شرکت‌های فنلاندی می‌توانند طی مذاکره با شرکت‌های همتای خود فعالیت‌های مشترکی انجام دهند.

به گفته وی دولت‌های هر دو طرف با برداشتن موانع موجود، باید شرایط را برای فعالیت‌های بخش‌ خصوصی فراهم کنند.وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد مناسبات و روابط بین بانکی، صدور بیمه‌نامه‌های صادراتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران فنلاندی و پروژه‌های زمانبر و بزرگ، ایجاد پروازهای مستقیم ایران به فنلاند و برعکس، تقویت صنعت توریسم و جهانگردی و احداث هتل‌های جهانگردی، توسعه احداث راه‌های ریلی و حمل‌ونقل دریایی و سایر خدمات بازرگانی می‌تواند مهم‌ترین محور روابط تجاری دو جانبه ایران و فنلاند به حساب آید.

وی در ادامه گفت: توسعه روابط اقتصادی با کشور فنلاند با رفت و آمد شرکت‌های بخش خصوصی هر دو کشور برای بازدید نزدیک از امکانات و پتانسیل‌های موجود دو طرف ایجاد می‌شود.وی با تاکید بر اینکه ما به دنبال مناسبات درازمدت و استراتژیک هستیم، افزود: با ایجاد کارگروه‌های مشترک تخصصی بهتر می‌توان در زمینه‌ همکاری‌های نزدیک به توافقاتی برسیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یک سوم تولید ناخالص ملی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود گفت: ما در انجام سیاست‌گذاری‌های صنعتی و تجاری درصدد جلب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ایجاد اشتیاق برای کشورهای صنعتی در زمینه‌ همکاری‌های مشترک هستیم.نعمت‌زاده گفت: تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنعتی ایران در برخی موارد از تعداد جمعیت برخی از کشورهای اروپایی فراتر رفته و این موضوع نشانگر وجود نیروی جوان تحصیلکرده مستعد در ایران است.

وی افزود: طی ۱۰ سال گذشته ایران توانسته در زمینه علمی و فناوری و نانو تکنولوژی به موفقیت‌های زیادی دست یابد.مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران نیز در این همایش با اشاره به مشکلات ارتباط بانکی ایران و فنلاند در سال‌های تحریم گفت: این امر باعث شد که تجارت دو کشور از ۲۰۰ میلیون دلار به ۲۳ میلیون دلار کاهش یابد.وی افزود: فنلاند کشوری پیشرو در فناوری اطلاعات، حفاظت از محیط زیست،تجهیزات پزشکی، مدیریت منابع آب وسیستم فاضلاب است و امیدواریم که در صورت همکاری‌های مشترک امکان انتقال این امور را داشته باشد.

وی گفت: ایران باداشتن ۷۸ میلیون نفر جمعیت که اغلب آنها جوان و تحصیلکرده هستند، همچنین همسایگی با ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت منطقه، داشتن ذخایر غنی طبیعی و معدنی یکی ازکشورهای قدرتمند منطقه و جهان به حساب می‌آید. در دوران جدید زمینه‌های لازم برای گسترش همکاری در تمام بخش‌ها فراهم شده است اما ما نیازمند همکاری‌های بلندمدت هستیم. همکاری‌های دو کشور نباید صرفا به مبادله کالا محدود شود و ما از شرکای خود انتظار داریم که به انتقال دانش و فناوری خود به ایران اهتمام ورزند. همچنین وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند در همایش یادشده با بیان اینکه امیدواریم در آینده نزدیک ارتباط شمال و جنوب با همکاری‌های ایران و فنلاند گسترش یابد، گفت: برای توسعه همکاری‌ها میان دو کشور مدیران و فعالان اقتصادی مختلف از جمله فعالان بانکی به ایران آمده‌اند.

لنیتا تویوکا وزیر تجارت خارجی و توسعه فنلاند اظهار کرد: امروز دوره تاریخی برای دو کشور است و ما ایران را از شرکای تجاری و سیاسی بزرگ خود می‌دانیم. در طول تاریخ، ایران جایگاه مرکزی در تجارت فنلاند و سایر کشورها داشته است. این کشور در واقع پل ارتباطی بین شرق و غرب با در نظر گرفتن جاده ابریشم بوده است. تویوکا با اشاره به توافق حاصل شده در وین، اظهار امیدواری کرد که تحریم‌های علیه ایران در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی برداشته شود. وی گفت: ما حداکثر تلاش خود را برای توسعه روابط و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در ایران به کار می‌گیریم و اعتقادداریم که این امر به نفع هر دو کشور است. وی با اشاره به اینکه در هیات تجاری فنلاند ۱۰۰ نفر به ایران اعزام شده‌اند، گفت: در این سفر مدیران و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله ۳ بانک، محیط‌زیست و انواع تکنولوژی به ایران آمده‌اند تا زمینه توسعه همکاری‌ها فراهم شود.