خط مشترک برای تولید خودروی هیبریدی
گروه بازرگانی: حضور 30 شرکت ژاپنی در ایران به منظور رایزنی در بخش‌های مختلف تجاری،‌ روز گذشته با برگزاری نشست هم‌اندیشی بین مسوولان دو کشور ادامه یافت. در این نشست که با حضور معاون وزیر صنعت ایران و رئیس سازمان تجارت خارجی ژاپن برگزار شد، اولویت توسعه سرمایه‌گذاری‌های ایران مورد بررسی قرار گرفت.


همچنین بر همکاری در زمینه خودروسازی به خصوص خودروهای هیبریدی و برقی تاکید شد. از سویی طرف ژاپنی خواهان تسهیل در صدور روادید و کاهش زمان صدور آن شد. همچنین در حاشیه این دیدار، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد که دستورالعمل پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی تهیه شده که در آن کمک هزینه اعزام هیات‌های تجاری و شرکت در نمایشگاه خارج از کشور، کارمزد تسهیلات بانکی صادرکنندگان و یارانه حمل‌ونقل صادراتی دیده شده است.


ولی‌الله افخمی‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت در دیدار با هیات تجاری ژاپن اظهار کرد: شرایطی که پس از امضای توافق‌نامه ایران و ۱+۵ در کشور به وجود آمده زمینه همکاری صمیمانه‌تر با کشورهای مختلف را به وجود آورده است. ایران و ژاپن دو کشور در شرق و غرب قاره آسیا از قدیم با هم ارتباطات خوبی داشته‌اند که متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل تحریم کاهش پیدا کرد، تا حدی که در سال ۲۰۱۴ حجم تجاری این دو کشور به نزدیک ۲۰۰ میلیون دلار رسید.


وی با بیان اینکه زمانی قبل از تحریم‌ها ژاپن خریدار نفت ایران هم بود، خاطرنشان کرد: با احتساب این رقم مبادلات تجاری تا 6 میلیارد دلار خواهد رسید و در دولت یازدهم با مذاکرات هسته‌ای زمینه برای افزایش حجم تجارت کاملا فراهم است.

افخمی‌راد با تاکید بر اینکه باوجود تحریم، ایران توانست، براساس «ما می‌توانیم» اقدامات ارزشمندی را انجام دهد، خاطرنشان کرد: بسیاری از نیازمندی‌های خود را با تکیه بر توان داخلی تامین کرده‌ایم و این اقدامات در بخش صنایع های‌تک و نانو تکنولوژی بیشتر از بقیه بخش‌ها قابل ذکر است.


رئیس سازمان توسعه تجارت کشورمان اولویت ایران پس از تحریم را حمایت از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی یا با مشارکت ایرانی‌ها عنوان کرد و افزود: دولت ایران نیز تمام توان خویش را در این مسیر به کار می‌گیرد، در عین حال ما نمی‌خواهیم فقط مصرف‌کننده کالا باشیم، بلکه ایران خود می‌تواند تامین‌کننده بازار ۴۰۰ میلیون نفری کشورهای اطراف خود باشد.


افخمی راد خطاب به هیات ژاپنی گفت: به همه هیات‌های خارجی این مطلب را گفته‌ایم که به بازار ایران فقط به‌عنوان بازار کالای مصرفی صرف نگاه نکنند، چرا که کشور ما ویژگی‌های متفاوتی با دیگر کشورها دارد به ویژه آنکه نیروی انسانی متخصص و فراوان، منابع طبیعی ارزشمند، انرژی ارزان دارد و در منطقه امن جغرافیایی قرار گرفته است. وی تصریح کرد: ایران را باید به‌عنوان مرکزیت سرمایه‌گذاری در خاورمیانه محسوب کنیم و در رشته‌های مختلف صنعتی ایران می‌تواند، به‌عنوان بخشی از زنجیره تولید ژاپن محسوب شود و از این طریق مطمئنا ژاپن می‌تواند سهمی در توسعه بازار کسب کند. رئیس سازمان توسعه تجارت این را هم گفت که زمینه همکاری بین شرکت‌های فنی- مهندسی ژاپن و ایران به‌ویژه در پروژه‌های زیرساختی فراهم است و در عین حال معدن و صنایع معدنی از اولویت توسعه سرمایه‌گذاری‌های ایران است.


وی از ژاپنی‌ها خواست تا با توجه به سابقه خوب‌شان در حوزه تولید خودرو و خودروهای آشنا با محیط‌زیست از جمله خودروهای هیبریدی و برقی با ایران همکاری مشترک داشته باشند. رئیس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در ۲۵ شهر کشور ما برنامه‌ریزی برای شبکه ملی مترو و تراموا در دست انجام است که همه اینها زمینه همکاری برای ساخت واگن و لکوموتیو برون شهری، درون شهری و پرسرعت را فراهم کرده است.


افخمی‌راد همکاری در زمینه ساخت بنادر، ‌ دارو و تجهیزات پزشکی،‌محیط زیست و محصولات غذایی و شیلاتی را از موارد دیگری نام برد که ایران و ژاپن می‌توانند، به خوبی با یکدیگر همکاری کنند. وی تاکید کرد: هیچ مانعی بین ایران و دولت ژاپن بر سر راه تجارت وجود ندارد.


وی در حاشیه دیدار با هیات تجاری ژاپن در جمع خبرنگاران از سیاست‌های دولت برای حمایت از صادرات گفت:‌ بنا داریم تا با نگاه مقررات‌زدایی و کاهش هزینه تولید صادرات کالا در خارج از کشور را رقابتی کنیم.

وی به آمار صادرات در ۶ ماه ابتدای امسال اشاره کرد و گفت:‌ با وجود آنکه از نظر وزنی میزان صادرات افزایش داشته، اما با احتساب میعانات گازی ارزش صادرات غیرنفتی با ۱۴ درصد کاهش روبه‌رو بوده و رقم ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به ثبت رسیده است. وی افزود:‌ محصولات پتروشیمی از نظر وزنی در صادرات ۴۰ درصد افزایش داشته در حالی که همان رقم قبلی را برای کشور ارزآوری داشته است. وی چین و عراق را از شرکای اول تجاری ایران برشمرد و گفت: از آنجایی که ژاپن هم سابقه همکاری خوبی با ایران داشته است بنا داریم تا روابط تجاری خود را با این کشور توسعه دهیم.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه از آنجایی که برندهای معتبر ژاپنی در چین تولید می‌شوند، آیا ایران برنامه‌ای برای جذب این شرکت‌ها در راستای سرمایه‌گذاری در ایران دارد؟ گفت: بنا داریم تا درحلقه تولیدات ژاپن هم وارد شویم تا ایران به‌عنوان هاب منطقه، کالا‌های ژاپنی را در این کشور تولید و به کشورهای همجوار از جمله کشورهای هدف ژاپن صادر کند و به‌گونه‌ای در چرخه تولیدکنندگان مشترک ژاپن به‌ویژه برندهای معتبر قرارگیریم.


وی در پاسخ به اینکه اخیرا دستور پرداخت ۱۰۰ میلیارد تومان کمک به بخش صادرات در شورای‌عالی مطرح شده گفت: دستورالعمل پرداخت این‌گونه کمک‌ها تهیه شده تا برای امضای سایر اعضا ارسال کنیم. این امکان را خواهیم داشت تا بخشی از هزینه‌های حضور تجار ایرانی را در خارج از کشور و بخشی از هزینه‌های اعزام هیات‌های تجاری را بپردازیم.


وی کمک به پرداخت بخشی از کارمزد تسهیلات بانکی صادر‌کنندگان یارانه برای حمل‌ونقل صادراتی اعم از کشتیرانی یا ریلی را از جمله پیشنهادهایی عنوان کرد که در پیش‌نویس مصوبه وجود دارد ولی باید تمام اعضای شورای‌عالی صادرات آن را بپذیرند.

افخمی‌راد همچنین در پاسخ به اینکه کشورهای مختلفی از جمله آلمان و ژاپن برای ساخت مشترک خودرو یا تامین قطعات خودروهای ایرانی از خود تمایل نشان داده‌اند و ایران با توجه به برخورد پژو در زمان تحریم آیا برنامه‌ای برای کار با این شرکت‌ها دارد،گفت: ژاپنی‌ها در زمان تحریم، تولید خودروی خود در ایران از جمله سوزوکی را به حداقل رساندند و اکنون از ما خواسته‌اند تا آمار و ارقام مربوط به انواع تولیدات، دستورالعمل و بخشنامه‌های سرمایه‌گذاری در ایران را در اختیارشان قرار دهیم.


همچنین تلاش برای دریافت ویزای چند سفره و مواردی شبیه به این؛ درخواست‌هایی است که از سوی ژاپنی‌ها مطرح شده و از سوی سازمان‌های مختلف در حال پیگیری است.

رئیس هیات‌مدیره سازمان تجارت خارجی ژاپن نیز در این نشست، با ابراز امیدواری از تقویت روابط تجاری ایران و ژاپن در آینده نزدیک گفت: زمینه های مورد علاقه ما برای سرمایه‌گذاری در ایران، تنها مختص حمل‌ونقل و زیرساخت و انرژی نیست، بلکه ما علاقه‌مندیم در زمینه‌های محیط‌زیست و تولید وسایل خانگی نیز همکاری‌های خود با ایران را گسترش دهیم.