ایرنا: دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از ایجاد دو منطقه آزاد جدید جاسک و بوشهر در سواحل جنوب خبر داد و گفت: ایجاد مراکز صنعتی جدید در سواحل مکران عقب ماندگی ما را در این بخش برطرف می‌کند. اکبر ترکان روز گذشته در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی افزود: استفاده از دریا و ظرفیت‌های اقتصادی دریایی از ضروریات توسعه سواحل مکران است و این مساله با ایجاد مراکز صنعتی جدید و افزایش مناطق آزاد در جنوب کشور توسعه خواهد یافت.

وی اظهار کرد: برای توسعه سواحل مکران استقرار جمعیت بیشتر در این مناطق بسیار ضروری است و دولت درصدد است با ایجاد صنایع مختلف در زمینه صنعت نفت و گاز به تحقق توسعه در این سواحل کمک کند.

وی گفت: ایجاد دو منطقه آزاد جاسک و بوشهر یکی از برنامه‌های مهم دولت برای سواحل مکران است و دولت درصدد است پایانه دوم صادرات نفت و گاز کشور در بندر جاسک ایجاد شود.


وی اضافه کرد: علاوه بر این شرکت ملی نفت ایران نیز طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است مرکزی را برای صادرات نفت در دریای عمان احداث کند. وی تصریح کرد: در ارزیابی‌های به عمل آمده برای ایجاد مناطق آزاد در سال ۱۳۷۲ بندر بوشهر بالاترین امتیاز را به دست آورده و به همین منظور درصدد است یک منطقه آزاد دیگر نیز در بوشهر ایجاد کند. وی گفت: ایجاد این دو منطقه آزاد هم اکنون به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده تا با تصویب آن توسعه و پیشرفت سواحل مکران با سرعت بیشتری دنبال شود.


ترکان یادآور شد: از طرفی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ماموریت یافته بیشتر توانمندی خود را در حوزه دریای عمان متمرکز کند و این سبب شده که تجهیزات نیروی دریایی در مناطق جاسک، راس المیدان، کنارک و پسابندر متمرکز شود که این مساله نیز در توسعه مناطق جنوب کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.


وی گفت: با استقرار مراکز صنعتی و افزایش مناطق آزاد در سواحل جنوب، ایجاد چند مرکز جمعیتی بیش از ۵۰۰ هزار نفری در سواحل جنوبی این مناطق را بسیار متحول خواهد کرد.

وی تاکید کرد: استفاده از دریا و ظرفیت‌های اقتصاد دریایی و ایجاد مراکز جدید صنعتی بدون شک در توسعه سواحل جنوبی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود تا بتوانیم سواحل مکران را با اقتصاد متکی به دریا توسعه دهیم.