گروه بازرگانی: رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، 5 عامل «مشکلات مالی و بی ثباتی پول کشورهای شمالی»، «مشکلات بانکی»، «تعرفه‌ها»، «مشکلات حمل‌ونقل»، «مشکل روادید و ویزای صادرکنندگان» و «مشکلات پروازی» را از عمده ترین موانع صادرکنندگان برای مراودات تجاری با کشورهای شمالی عنوان کرد. اسدالله عسگراولادی در سومین جشنواره ملی سالانه برترین شرکت‌های ایران، گفت: عدم اعتماد بین روسیه و ایران باعث شده تا حجم مبادلات با این کشور نسبت به دیگر کشورها از جمله چین پایین باشد.

به گفته عسگراولادی، همسایگان شمالی از یک بی‌ثباتی پولی برخوردارند که این امر صادرکنندگان را با مشکل مواجه می‌کند؛ بر این اساس صادرکنندگان در زمان تجارت، نمی‌دانند نرخ پول در این کشورها چقدر است.


وی مشکل بعدی را مشکلات بانکی دانست و گفت: به‌رغم اینکه روسیه اعلام می کند از تحریم‌ها علیه ایران تبعیت نمی کند اما عملا بانک‌های این کشور روابط بانکی با ما ندارند و با اینکه بسیاری از تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده، بانک‌های این کشور هنوز از تحریم‌های قبل علیه ایران تبعیت می‌کنند.


رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین تاکید کرد: مشکل دیگر تعرفه‌ها است برخی همسایگان شمالی برای تجارت با ایران تعرفه‌های گزینشی قرار داده اند؛ در حالی که در مبادله با دیگر کشورها میزان تعرفه‌هایشان صفر است. برای این منظور عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی را بهانه می کنند.


به گفته عسگراولادی در حمل‌ونقل به کشورهای شمالی نیز دچار مشکلات زیادی هستیم به‌طوری که حمل‌ونقل دریایی و کامیون ما ناقص است و عملا حمل‌ونقل هوایی نداریم.

وی مشکل دیگر را صدور روادید برشمرد و گفت: بازرگانان ایرانی برای رفت و آمد به روسیه دچار مشکل هستند زیرا این کشور روادید بلندمدت برای بازرگانان ما صادر نمی‌کند. این درحالی است که بازرگانان ایرانی برای رفتن به آلمان و کشورهای شینگن ویزای سه‌ساله دریافت می‌کنند اما برای رفتن به روسیه به آنها ویزای ۷روزه می‌دهند.


رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران و چین در بخشی دیگر از سخنان خود، با انتقاد از بی‌توجهی دولت به بخش خصوصی گفت: دولت از گفتار ‌درمانی پرهیز کند. برخی از واحدهای ما در حال تعطیلی هستند که در این شرایط وزیر مربوطه باید به فکر حل مشکل باشد.


عسگراولادی ادامه داد: اگر تحریم‌ها برداشته نشود ما زمستان سختی پیش‌ِرو داریم زیرا دولت نمی‌تواند بدهی‌های خود را پرداخت کند و بانک‌ها توان پرداخت تسهیلات را ندارند و می‌گویند از دولت طلبکاریم.عسگراولادی تاکید کرد: ۲۰۰ نفر همراه رئیس‌جمهور به آمریکا رفتند اما در واقع چند کارآفرین و فعال بخش خصوصی همراه آنها بوده اند؟ من به رئیس‌جمهور ایراد دارم و می‌گویم اگر به سفر رفتید و بخش خصوصی را با خود همراه نکردید اشتباه بزرگی مرتکب شده اید.