گروه بازرگانی: روز گذشته، دومین هیات تجاری در فصل پاییز با فعالان بخش خصوصی دیدار کرد. 16 فعال اقتصادی عمان به همراه رئیس منطقه آزاد الدقم، میهمان اتاق بازرگانی تهران بودند. در این نشست، بر استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد دو کشور تاکید شد. همچنین توسعه روابط اقتصادی دو کشور در دستور کار قرار گرفت.

رئیس اتاق تهران با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و عمان به ۴۰۰ میلیون دلار رسیده است، گفت: ایران و عمان زمینه‌های مناسبی برای رونق مبادلات تجاری دارند.


مسعود خوانساری در نشست مشترک فعالان اقتصادی با هیات تجاری منطقه آزاد الدقم عمان گفت: روابط تجاری ایران و عمان در سال‌های گذشته رو به افزایش نهاده است و در سال‌های آتی نیز به نظر می‌رسد بتوان حجم مناسبی از سرمایه‌گذاری‌ها را شاهد بود، البته روند افزایشی حجم مبادلات تجاری دو کشور به تازگی آغاز شده است. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: به لحاظ جغرافیایی، ایران و عمان ویژگی‌های خاصی دارند؛ به این معنا که ایران در تنگه هرمز، با ۱۵ کشور، همسایه بوده و مرز مشترک دارد و عمان نیز به نوعی، دروازه ورود به آفریقا به شمار می‌آید و با کشورهای عربی مرتبط است؛ بنابراین باید بتوانیم زمینه مبادلات اقتصادی را همانند ارتباطات سیاسی بیش از گذشته فراهم کنیم.


وی حجم مبادلات تجاری ایران و عمان را ۴۰۰ میلیون دلار ذکر و تصریح کرد: افزایش مبادلات تجاری برای هر دو کشور مهم است و به خصوص اینکه از سال گذشته، تفاهم‌نامه سه‌جانبه‌ای میان ایران، عمان و ازبکستان به امضا رسیده و خط کشتیرانی مستقیمی هم از بندر شهیدرجایی به عمان برقرار شده است، ضمن اینکه پروازهای مستقیم هم به عمان داریم که این امر زمینه را برای گسترش همکاری‌ها فراهم می‌آورد.


به گفته خوانساری، امکان سرمایه‌گذاری برای تجار هر دو طرف وجود دارد و هر دو کشور هم سرمایه‌پذیر هستند؛ بنابراین مناطق آزاد ایران و عمان می‌توانند زمینه‌ساز جذب سرمایه‌های تجار دو طرف باشند. البته منطقه آزاد الدقم عمان معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران می‌دهد و ۱۰۰ درصد مالکیت شرکت می‌تواند برای سرمایه‌گذار خارجی باشد.


خوانساری به تمایل عمانی‌ها برای استفاده از ظرفیت توریسم‌درمانی ایران اشاره کرد و گفت: به دلیل ارائه خدمات مطلوب پزشکی در ایران، تعداد زیادی از عمانی‌ها هر سال در این راستا وارد ایران می‌شوند. وی اظهار امیدواری کرد تا طرفین بتوانند در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع مختلف سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را انجام دهند.


یحیی بن سعید الجابری، رئیس منطقه آزاد الدقم عمان گفت: در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای تقویت مبادلات تجاری ایران و عمان انجام شده است و هر دو طرف، افزایش حرکت بازرگانی و سرمایه‌گذاری را آغاز کرده‌اند.


وی افزود: سال گذشته پروژه‌های متفاوتی در عرصه‌های گوناگون زیرساختی در عمان انجام شده و هم اکنون این کشور از موقعیت جغرافیایی مناسبی در تاسیس بنادر در امتداد سواحل خود برخوردار است، ضمن اینکه تلاش زیادی برای متنوع‌سازی منابع درآمد ملی از سوی این کشور صورت گرفته است. در این راستا، منطقه آزاد الدقم به‌عنوان بزرگ‌ترین منطقه اقتصادی آزاد در خاورمیانه تاسیس شده است.


الجابری گفت: عمان دیگر به نفت به‌عنوان یک منبع اصلی در درآمد ملی تکیه نمی‌کند و معتقد است که باید سرمایه‌های خارجی را جذب کند پروژه‌های متنوعی را اجرایی و عملیاتی سازد تا منابع درآمد ملی خود را افزایش دهد. به همین دلیل، گزینه‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری مشترک پیش روی سرمایه‌گذاران قرار دارد. منطقه الدقم موقعیت مناسبی در تعمیر کشتی دارد و می‌تواند به‌صورت همزمان خدمات نگهداری و تعمیر برای بیش از ۲۶۱ کشتی را فراهم کند.