گروه بازرگانی: در دو دیدار جداگانه رئیس سازمان توسعه تجارت با معاون وزیر دارایی آفریقای جنوبی و معاون اقتصادی وزیر خارجه هلند توسعه روابط اقتصادی ایران با این دو کشور‌ در دستور کار قرار گرفت. بر این اساس، ایران و آفریقای جنوبی بر گسترش روابط تجاری و اقتصادی به ویژه در بخش بانکی تاکید کردند. همچنین ولی‌الله افخمی‌راد، در دیدار با معاون اقتصادی وزیر خارجه هلند ضمن تاکید بر افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور، سرمایه‌گذاران هلندی را برای حضور در بازار ایران دعوت کرد.


افخمی‌راد در دیدار با هربرت جوناس معاون وزیر دارایی و خزانه‌داری آفریقای جنوبی با بیان اینکه بعد از توافق با 1+5 شرایط جدیدی در ایران به وجود آمده است، گفت: در حال حاضر ایران میزبان هیات‌های تجاری متعددی است که برای ایجاد و تقویت روابط به کشور ما سفر می‌کنند؛ متقابلا ما هم خواهان افزایش روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با همه کشورهای دنیا هستیم و در این میان آفریقای جنوبی جایگاه ویژه‌ای دارد.


وی با تاکید بر افزایش روابط تجاری با آفریقای جنوبی خاطرنشان کرد: ما در سال جاری کمیسیون مشترک دو کشور را برگزار کردیم؛ به دنبال آن نیز کمیته مشترک سیاسی تشکیل شد. امیدواریم در این سفر نیز دستاوردهای خوبی برای هر دو کشور حاصل شود. وی ادامه داد:‌‌ ما تمایل داریم که در برخی زمینه‌ها با آفریقای جنوبی وارد فعالیت شویم، در سال‌های گذشته با وجود تحریم‌ها در زمینه‌های صنعتی و معدنی پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. ضمن اینکه ایران در زمینه بایوتکنولوژی و نانوتکنولوژی فاصله‌ای با کشورهای پیشرفته ندارد، به همین دلیل ایران خواهان به اشتراک‌گذاشتن تجربیات خود در این زمینه‌ها با آفریقای جنوبی است.


افخمی راد در دیداری دیگر با مارتین فن‌دن برگ، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه هلند ضمن اشاره به روند مبادلات تجاری دو کشور در سال‌های گذشته گفت: حجم تجارت غیرنفتی ایران و هلند در سال 1393 کمتر از 300 میلیون دلار بوده است، در حالی که هشت سال قبل این رقم دو میلیارد و 300 میلیون دلار بود.


وی با تاکید بر اینکه سوابق دو کشور از فراهم بودن زمینه‌های گسترده همکاری حکایت دارد، خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم تا موانع پیش رو را برطرف کنیم و میزان مناسبات تجاری را به اندازه درخور دو کشور نزدیک سازیم. افخمی‌راد با اشاره به شرایط پس از رفع تحریم ایران گفت: انتظار می‌رود که سهم سرمایه‌گذاری کشورهای اروپایی در ایران پساتحریم روند صعودی به خود بگیرد، بنابراین تقاضا دارم این مساله مورد بررسی کشور هلند قرار بگیرد و حضور سرمایه‌گذاران هلندی در ایران تسهیل شود.

افخمی‌راد با اشاره به سفر هیات تجاری هلندی به ایران در آذرماه، تصریح کرد: ما تمایل داریم زمینه فعالیت این شرکت‌ها شناسایی شده و از این طریق بتوانیم ملاقات‌هایی را برای این هیات تجاری با بخش خصوصی ایران ترتیب دهیم.