خبرگزاری مهر: یک مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه صنایع لبنی قیمت تمام شده تولید محصولات خود را براساس شیرخام ۱۴۴۰ تومانی محاسبه می‌کنند، گفت: صنایع به کلی منکر توافق با دامداران شده‌اند.

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه سال گذشته براساس مصوبه دولت قیمت خرید شیرخام با 2/ 3 درصد چربی و بارمیکروبی زیر ۱۰۰ هزار، درب دامداری ۱۴۴۰ تومان اعلام شد، اظهارکرد: بر این اساس، دولت به صنایع لبنی اجازه داد قیمت محصولات‌شان را از ابتدای تیرماه ۹۳ به میزان ۱۵ درصد افزایش دهند.

محمدرضا ملاصالحی افزود: برای سه ماه نخست سال ۹۳ هم با توجه به اینکه دولت اجازه افزایش قیمت نداده بود، ۲۲۵ میلیارد تومان یارانه به دامداران پرداخت شد.


وی اضافه کرد: بنابراین انتظار داشتیم از ابتدای تیرماه ۹۳، با توجه به افزایش قیمت لبنیات، نرخ خرید شیرخام از دامداران تغییر کند که متاسفانه در طول سال گذشته این اتفاق رخ نداد و میانگین قیمت خرید شیرخام در این سال از دامداران ۱۱۴۰ تومان بود و در برخی نقاط حتی کمتر از این رقم برای خرید شیرخام پرداخت شد. ملاصالحی با بیان اینکه کارخانه‌ها پول شیری را که امروز تحویل می‌گیرند به‌طور میانگین ۲ تا ۳ ماه و حتی گاهی ۵ ماه بعد پرداخت می‌کنند، گفت: بنابراین از افزایش قیمت فرآورده‌ها نه‌تنها سودی نصیب دامداران نشد، بلکه گاهی اوقات آنها با زیان هم مواجه شدند. این مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی با اشاره به اینکه کارخانه‌ها مدعی هستند هر سال بابت افزایش نرخ حامل‌های انرژی و دستمزد نیروی کار باید قیمت فرآورده‌های خود را بالا ببرند، گفت: این مساله شامل حال دامداران می‌شود و آنها هم باید چنین هزینه‌هایی را بپردازند.


به گفته ملاصالحی، دامداران با صنایع لبنی مدارا کردند و برای رعایت حال مصرف‌کنندگان و اینکه قیمت محصول نهایی با افزایش مجدد همراه نباشد، حاضر شدند امسال هم شیرخام را به همان قیمت سال قبل عرضه کنند. وی با اشاره به سخنان مسوولان صنایع لبنی که قادر به افزایش قیمت محصولات خود نیستیم و به همین دلیل نمی‌توانیم نرخ شیرخام را بالا ببریم، گفت: مطرح کردن چنین مباحثی، بی‌انصافی و بی‌عدالتی محض است و کارخانه‌ها از صبر و مدارای دامداران سوءاستفاده می‌کنند.


این مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه دامداران در نشستی که با صنایع داشتند، حتی حاضر شدند شیرخام را به نرخی کمتر از قیمت مصوبه دولت عرضه کنند، گفت: آنها اعلام کردند حاضرند قیمت عرضه این کالا را ۱۰ درصد بیش از میانگین نرخ فعلی افزایش دهند. وی ادامه داد: در این جلسه دامداران از سرناچاری، به دلیل فشارهای مالی زیاد و اینکه مجبور هستند دام‌هایشان را به کشتارگاه بفرستند، راضی شدند شیرخام را به قیمت ۱۳۷۵ تومان عرضه کنند.