ایرنا: هیات بلندپایه اقتصادی ایران به سرپرستی ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با مسوولان پالایشگاه پانچوا، شرکت راه و ساختمان انرگو پرویکت و وزارت گردشگری، ورزش و جوانان صربستان در مورد توسعه همکاری‌های پتروشیمی، راه و ساختمان، پل‌سازی، گردشگری و ورزش توافق کردند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در دومین روز سفر خود به صربستان در نشستی با مسوولان پالایشگاه نفت پانچوا با ارائه توضیحاتی درباره امکانات ایران در حوزه‌های انرژی و پتروشیمی، آمادگی ایران را برای همکاری با صربستان اعلام کرد.

افخمی‌راد همچنین با اشاره به روابط سنتی و دیرینه ایران و صربستان تبادل هیات‌های کارشناسی میان دو کشور را برای آشنایی با امکانات یکدیگر و همچنین بررسی راه‌های همکاری در حوزه‌های مختلف پتروشیمی و انرژی مهم توصیف کرد.

مسوولان پالایشگاه پانچوا صربستان، ایران را از کشورهای بزرگ تامین‌کننده نفت و گاز در جهان دانستند و برای توسعه همکاری در زمینه‌های مختلف پتروشیمی، پالایشگاهی و انرژی با ایران اعلام آمادگی کردند.

دوطرف همچنین با بررسی راه‌های همکاری در حوزه‌های انرژی و پتروشیمی و پالایشگاهی تبادل هیات‌های کارشناسی دو کشور را برای آشنایی امکانات یکدیگر مهم دانستند.

حیدر صادقی، مدیرکل امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان ایران روابط دو کشور در این حوزه را خوب توصیف و ابراز امیدواری کرد در چهاردهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و صربستان که در آبان یا آذرماه در تهران برگزار می‌شود، توافق‌نامه همکاری در حوزه ورزشی به امضا برسد.

هیات ایران همچنین با مسوولان وزارتخانه تجارت، گردشگری و مخابرات نیز دیدار و ابراز علاقه کردند که در چهاردهمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در تهران توافق‌نامه گردشگری دو جانبه امضا شود. این هیات همچنین از شرکت انرگو پرویکت، بازدید و با مسوولان این شرکت درباره همکاری در زمینه راه‌ و ساختمان، اتوبان‌سازی، پل و سد‌سازی تبادل نظر کرد.

سعید حسینی، مسوول اتاق بازرگانی صربستان و ایران نیز به تاسیس این اتاق اشاره و ابراز امیدواری کرد که این نهاد اقتصادی در آینده نزدیک پل محکمی برای برقراری روابط و توسعه همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف از جمله تجاری و اقتصادی باشد.

این هیات در دیدار با وزیر انرژی و معدن صربستان نیز علاقه‌مندی خود را برای توسعه همکاری در حوزه‌های انرژی و معدن و امضای سند در این باره اعلام کرد.

هیات ایرانی همچنین با مسوولان اتاق بازرگانی صربستان در بلگراد دیدار کرد. در این نشست که نمایندگانی از شاخه‌های مختلف تجاری و اقتصادی صربستان از جمله صنعتی، کشاورزی، گردشگری، تجهیزات پزشکی و داروسازی حضور داشتند با ارائه توضیحاتی علاقه‌مندی برای ارتقای همکاری در عرصه‌های مختلف میان دو کشور اعلام شد.