گروه بازرگانی: روز گذشته رئیس اتاق بازرگانی،‌صنایع،‌معادن و کشاورزی ایران در یک نشست خبری از سه خواسته هیات‌های تجاری خارجی خبر داد. محسن جلال‌پور در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» درخصوص درخواست هیات‌های تجاری خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران گفت: در ملاقات‌هایی که با سرپرست هیات‌های تجاری خارجی داشتیم، سه خواسته اساسی را برای ورود سرمایه شان به ایران مطرح کردند.به گفته وی، اولین خواسته آنها شفافیت در اقتصاد است. به عقیده هیا‌ت‌های خارجی، اقتصاد ایران شفاف نیست و برای سرمایه‌گذار خارجی مهم‌ترین مساله شفافیت است. اگر این موضوع برطرف نشود، سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه خواهد شد. وی اظهار کرد: دومین خواسته هیات‌های تجاری خارجی ثبات در قوانین است. آنها معتقدند قوانین و مقررات ایران نباید خلق‌الساعه باشد و این موضوع را ضعفی در اقتصاد کشور می‌دانند. البته اقتصاد ایران نیز در سال‌های گذشته تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و به شدت دچار مشکل شده است. بخشنامه‌های آنی و روزانه، بخش خصوصی را دچار مشکل کرده است.

جلال‌پور، به سومین نکته مورد تاکید خارجی‌ها اشاره کرد و گفت: امنیت در سرمایه‌گذاری سومین موضوع مورد تاکید خارجی‌ها است. براساس این خواسته، شرایط کسب‌وکار در ایران باید بهبود یابد؛ همچنین دادگاه‌های اقتصادی به روز و فعال باشد.


به عقیده رئیس اتاق بازرگانی ایران، خوشبختانه ایران در بخش ثبات قوانین، در دو سال اخیر عملکرد خوبی داشته است. درخصوص شفافیت در اقتصاد نیز معتقدم این موضوع ارتباط مستقیمی با ایجاد فضای رقابتی دارد. بنابراین برای ایجاد فضای ر قابتی در کشور باید تلاش کرد. درخصوص امنیت در سرمایه‌گذاری نیز باید قوه قضائیه برای به روز کردن دادگاه‌های اقتصادی تلاش بیشتری کند. وی در پاسخ به سوال دیگر «دنیای اقتصاد» درخصوص اولویت حمایت از بنگاه‌های داخلی گفت: بنگاه‌های اقتصادی در این زمینه به سه دسته تقسیم می‌شوند. یک دسته، بنگاه‌هایی هستند که در شرایط تحریم آسیب دیده و تعطیل شده‌اند. برای این دسته از بنگاه‌ها باید امکانی را به‌وجود آورد که بتوانند از تسهیلات بانکی استفاده کرده و بنگاه را باز‌سازی کنند. جلال‌پور افزود: دسته دوم مربوط به بنگاه‌هایی است که باید تغییر رویه دهند. برخی از بنگاه‌ها با تغییر در اقتصاد دنیا، ادامه فعالیت‌شان امکان‌پذیر نیست. به هیچ وجه معتقد به ادامه فعالیت این بنگاه‌ها به هر قیمتی نیستیم. بلکه اعتقاد داریم با تغییر در فعالیت آنها باید به ایجاد فضای رقابتی کمک کرد. دسته سوم نیز شامل بنگاه‌هایی می‌شود که در تحریم‌ها به فعالیت خود حتی زیر ظرفیت موجود ادامه دادند. شرایط این دسته از بنگاه‌ها با سرمایه‌گذاران خارجی می‌تواند رونق بگیرد. ورود تکنولوژی‌های جدید می‌تواند این واحدها را فعال کند. رئیس اتاق بازرگانی ایران درخصوص طرح ویژه بخش خصوصی برای پروژه‌های نیمه تمام گفت: در زمینه طرح‌های نیمه تمام اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران طرح ویژه‌ای را به شورای اقتصاد ارائه داده که بر این اساس دیدگاه‌های بخش خصوصی برای تکمیل این طرح‌ها مطرح شده؛ ضمن اینکه بخشی از این طرح از سوی شورای اقتصاد پذیرفته شده است.