گروه بازرگانی: مرکز آمار ایران در گزارش جدیدی از رشد منفی صادرات کشاورزی و شکار و جنگلداری، استخراج معدن، شیلات و صنعت در بهار ۹۴ خبر داد.

در گزارش مرکز آمار ایران آمده است، صادرات بخش کشاورزی، شکار و جنگلداری در بهار 1394 نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی بوده و رشدی معادل منفی 06/ 16 درصد را تجربه کرده است. این در حالی است که صادرات این محصولات نسبت به فصل گذشته به عبارتی زمستان 1393، از رشد منفی قابل ملاحظه‌ای معادل منفی 66 درصد برخوردار بوده است. واردات در این بخش نیز همچون صادرات رشد منفی را تجربه کرده است. در حالی که این رقم در مقایسه با زمستان گذشته رشدی معادل 27 درصد داشته است. بنابراین گزارش، صادرات بخش استخراج معدن در بهار 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل از رشدی معادل منفی 7/ 43درصد برخوردار بود؛ درحالی که صادرات این محصولات نسبت به زمستان 1393، رشد مثبت قابل توجهی معادل 172 درصد را تجربه کرده است. واردات در این بخش نیز همچون صادرات رشد منفی6 درصدداشته؛ اما در آمار اعلام شده، واردات در این بخش در مقایسه با فصل گذشته، رشد منفی قابل ملاحظه‌ای معادل 61 درصد را نشان می‌دهد.


در بخش شیلات، صادرات نسبت به فصل مشابه سال قبل و فصل قبلی به ترتیب منفی ۵/ ۵۲ و منفی ۲/ ۴۸ درصد رشد داشته است این درحالی است که واردات محصولات بخش شیلات نسبت به فصل سال گذشته و فصل گذشته به ترتیب ۳۷ درصد و ۵۴ درصد رشد را طی کرده است. در بخش صنعت، صادرات نسبت به فصل مشابه سال گذشته و فصل گذشته به ترتیب ۵ درصد و منفی ۴۰درصد رشد داشته است این درحالی است که برخلاف صادرات، واردات نسبت به فصل مشابه سال قبل و فصل قبلی به ترتیب منفی ۱۴ درصد و ۲۲ درصد رشد را پشت‌سر گذاشته است.