خبرگزاری فارس: وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور جلوگیری از قاچاق پوشاک دستور داد به 120 ردیف تعرفه‌ای لباس، ارز مبادله‌ای تخصیص داده شود. به دستور محمدرضا نعمت‌زاده این موضوع از 8 مرداد ماه سال جاری لازم‌الاجرا بوده است. وی تغییر حدود 120 ردیف تعرفه از گروه 10 به گروه 9 کالایی را به گمرک ایران برای اجرا ابلاغ کرده است.

براین اساس، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت، تغییر گروه کالایی تعدادی از ردیف‌های تعرفه (عموما شامل لباس و متفرعات آن و پتو و زیرانداز سفری) را از هشتم مرداد ماه سال جاری اعلام کرد.


متن نامه به شرح زیر است: «پیرو بند (۳) تصمیمات متخذه در جلسه مورخ ۳۱/ ۳/ ۱۳۹۴درخصوص بررسی راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا به‌ویژه پوشاک به استحضار می‌رساند، با توجه به اینکه در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دلایل تشدید تجارت غیررسمی پوشاک، بالا بودن نرخ حقوق ورودی آن و قرار گرفتن در گروه کالایی دهم است؛ بنابراین به منظور جلوگیری از قاچاق کالای یاد شده پیشنهاد می‌شود فصول ۶۱ (لباس و متفرعات لباس، کشباف یا قلاب‌باف) و فصل ۶۲ (لباس و متفرعات لباس، غیرکشباف یا غیرقلاب‌باف) و همچنین ردیف تعرفه ۶۳۰۱ (پتو و زیرانداز سفری) از گروه دهم کالایی خارج شوند. خواهشمند است دستور فرمایید در صورت موافقت، مراتب امر ابلاغ شود.»


در همین ارتباط فرود عسگری مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران طی بخشنامه‌ای مراتب فوق را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد.