خبرگزاری فارس: رئیس اتاق اصناف با انتقاد از ابلاغ دستورالعمل قیمت‌گذاری جدید ۱۸ قلم کالا بدون نظر خواهی از اصناف به کوچک شدن سبد غذایی خانوار اشاره کرد و گفت: با وجود عضویت در ستاد تنظیم بازار، نقشی در قیمت‌گذاری کالاها و کارشناسی مصوبات در این زمینه نداشتیم.


علی فاضلی ابلاغ بخشنامه امکان افزایش قیمت 18 قلم کالای اساسی تا 6 درصد را برای ساماندهی بازرسی و نظارت دانست و افزود: 10 گروه کالایی بخش عظیمی از مجموعه نظارتی را به خود اختصاص داده تا بازرسی را شکایت محور کنیم.


رئیس اتاق اصناف ایران به این نکته اشاره کرد و افزود: عمده این ۱۸ قلم کالا یا وارداتی یا صنعتی و تولیدی است، اما اصناف در بحث قیمت‌گذاری این کالاها هیچ نقشی ندارند و ما حتی به‌عنوان عضو ستاد تنظیم بازار در ترفیع و تعیین قیمت این کالاها حضور نداشتیم و اصلا نظری از اصناف در این زمینه خواسته نشد.


وی با تاکید بر اینکه کار کارشناسی در مورد این قلم کالاها در بدنه غیردولتی انجام نشده افزود: طی نامه‌ای به معاون رئیس‌جمهوری انتقاداتم را مطرح کرده‌ام، چرا که تمام تصمیم‌گیری‌ها در بدنه دولت برای بازار و بخش خصوصی بدون حضور این بخش صورت گرفته و این مساله با سیاست دولت که به دنبال سبک‌سازی بدنه خود دولت است منافات دارد.


وی در مورد نقش لغو تحریم‌ها و تاثیر آن بر رونق کسب‌وکار اصناف هم گفت: این مساله به‌ویژه در بخش بنگاه‌های تولیدی امری زمانبر است و شاید یک سال زمان لازم باشد تا تغییرات در این حوزه ملموس باشد.