گروه بازرگانی: در راستای ورود هیات‌های تجاری به ایران، یک هیات تجاری هندی متشکل از نمایندگان ۱۰ شرکت صنعتی بزرگ این کشور به اتاق تهران آمدند و با فعالان بخش خصوصی دیدار کردند. این هیات تجاری به سرپرستی آدیا گوش، معاون کنفدراسیون صنعت هندوستان به ایران آمده است.


دبیرکل اتاق تهران در این دیدار با اشاره به توافق ایران و غرب و تصویب این توافق در شورای امنیت سازمان ملل با رای تمامی اعضا، تاکید کرد که اقتصاد ایران روزهای پرمشغله‌ای را در پیش دارد.


ابراهیم بهادرانی همچنین از سفر هیات تجاری بلندپایه آلمانی به ایران به‌عنوان آغاز رفت‌وآمد فعالان اقتصادی اروپایی به بازار ایران یاد کرد و گفت: تقاضا برای حضور در بازار ایران افزایش قابل‌توجهی یافته است و در این میان برنده کسی است که در رقابت آزاد و سالم بتواند در عرصه عرضه و تقاضا بهترین سیگنال را بدهد. با این حال، نگاه ما به هندوستان به‌عنوان یک شریک تجاری در شرایط سخت تحریم، ابعاد مهم دیگری نیز دارد.


وی با عنوان اینکه هند در چند سال اخیر که ایران تحت تحریم‌های ناعادلانه اقتصادی بود، روابط اقتصادی خود را با کشورمان کاهش نداد گفت: در طول این سال‌ها شاهد بودیم که هیات‌های تجاری زیادی بین دو کشور در رفت‌وآمد بودند و همکاری‌های خوبی پایه‌ریزی شد و شکل گرفت. این همکاری‌ها در دوران جدید اقتصاد ایران می‌تواند گسترده‌تر باشد. وی ظرفیت‌ نهادهای بخش خصوصی دو کشور از جمله اتاق تهران و کنفدراسیون صنعت هند را بسیار بالا توصیف کرد و افزود: در دوران جدیدی که پیش‌روی اقتصاد ایران قرار گرفته است، هندوستان می‌تواند نقش پررنگی برعهده داشته باشد. بخش خصوصی دو کشور اکنون می‌توانند بهتر و سهل‌تر از گذشته روابط اقتصادی دوجانبه خود را در جهتی که منافع هر دو کشور به حداکثر برسد، توسعه دهند. معاون کنفدراسیون صنعت هندوستان نیز با اشاره به رفع تحریم‌های اقتصادی ایران در نتیجه مذاکرات فشرده ایران و غرب تاکید کرد که دو کشور ایران و هند اکنون باید با همکاری بیشتر و نزدیک‌تری به استقبال دوران جدید بروند.


آدیا گوش توضیح داد که این هیات تجاری که در ایران حضور یافته است متشکل از نمایندگان ۱۰ شرکت صنعتی بزرگ هندوستان است که در حوزه‌های مختلفی چون تولید ماشین‌آلات، انرژی‌های جدید، نساجی، برق و تجهیزات نیروگاهی، نفت و گاز و پتروشیمی، حمل‌ونقل، ماشین‌های بخار، مواد شیمیایی، لوازم خانگی، برنج و... فعالیت دارند. وی افزود: از نظر ما دو کشور باید برخوردار از بهترین فناوری‌ها و تکنولوژی‌های روز باشند و مطمئنا در سایه همکاری‌های دوجانبه می‌توان به این نقطه دست یافت.