ایسنا: رئیس اتاق اصناف با اشاره به اینکه بعد از تحریم واسطه‌ها حذف خواهند شد، تاکید کرد: عبور از تحریم نه تنها به نفع مجموعه اقتصادی کشور است، بلکه در رابطه با مسائل اجتماعی نیز تاثیر‌گذار است. علی فاضلی اظهار کرد: در چند سال گذشته سوءمدیریت و سوءتدبیر را در برخی از بخش‌های اقتصادی شاهد بودیم و این موضوع از دلایل مهم ضعف و عدم پیشرفت در این بخش‌ها بود.


وی با بیان اینکه در دوران پساتحریم شاهد تغییر در مجموعه اقتصادی کشور خواهیم بود، گفت: بحث داد‌وستد با دیگر کشورها،گشایش ال سی بانک‌ها و نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات از مواردی است که بعد از تحریم حل خواهد شد و همین موضوع تاثیرات مثبت زیادی را در فعالیت همه صنوف خواهد داشت.


وی افزود: اصناف سهم ۵۰۰ میلیون دلاری در صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما اگر پتانسیل مجموعه اصناف را در نظر بگیریم، می‌توانند دو میلیارد دلار ارزآوری صادراتی داشته باشند. گسترش ارتباط تجاری ایران با بسیاری از کشورها که با ما همکاری نداشتند و استفاده از تکنولوژی کشور‌های نوظهورآثار مثبتی را درهمه زمینه‌ها به همراه دارد که همه این موارد در نهایت موجب رونق اقتصادی‌کشور خواهد شد. فاضلی در عین حال بیان کرد: برای تامین مواد اولیه به دلیل تحریم مجبور بودیم با یک یا دو واسطه فعالیت کنیم؛ ولی بعد از تحریم این واسطه‌ها حذف می‌شوند و در بحث نوسازی و بهسازی ماشین‌آلات از تکنولوژی روز دنیا استفاده خواهیم کرد.


رئیس اتاق اصناف، فقدان ارتباط صحیح بین بنگاه‌های بزرگ و کوچک را چالش عمده اصناف عنوان کرد و افزود: قانون نظام صنفی، قانون توسعه‌محور و توسعه‌گرا نیست و به کار روزمرگی می‌پردازد که تقاضای ما این است که چنین نگاهی را از این قانون برداریم. وی در عین حال بیان کرد: در حوزه سیاسی بیشترین کاری که اصناف می‌کنند، هماهنگی با دولت است که اکنون تعامل دولت و اصناف نیز در سطح بسیار خوبی شکل گرفته است. البته دولت فعلی در به‌کارگیری این نیروی عظیم در جریان‌سازی‌ها به خصوص در سیاست‌گذاری‌ها، نقش عمده‌ای ایفا کرده است.