گروه بازرگانی: فعالان بخش خصوصی با بررسی سه سطح از روابط، برنامه‌های خود را در چهاربخش در دوران پسا تحریم اعلام کردند. همزمان با اعلام توافق ایران با گروه 1+5، فصل جدیدی در اقتصاد ایران رقم می‌خورد. بر همین اساس، فعالان اقتصادی، برنامه‌هایی را طی زمان‌بندی کوتاه‌مدت و میان مدت برای بهره‌برداری مناسب از فضای اقتصادی با لغو تحریم‌ها ارائه دادند.

در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کرد که تلاش می‌کند در راستای ساماندهی فضای اقتصاد پساتحریم و کمک به توسعه کشور، اقداماتی را به‌عنوان مسوولیتی مهم و سرنوشت‌ساز انجام دهد.


براساس این گزارش، در دوران پساتحریم نیاز به سه سطح از روابط احساس می‌شود. اول اینکه دستگاه‌های اجرایی با توجه به اداره اقتصاد کشور در دوران سخت تحریم‌ها، ساختاری متفاوت از نیازهای امروز اقتصاد کشور پیدا کرده‌اند. برهمین اساس بازنگری در شیوه مدیریت‌ها و جلوگیری از بروز سوء‌مدیریت‌ها در چنین روزهایی به شدت احساس می‌شود. اقتصاد در دوران پساتحریم به‌طور حتم نیازمند فضایی پرنشاط، پویا و توانمند است که این امر تنها در سایه تغییر روش‌ها صورت خواهد پذیرفت. تنها در این شرایط است که می‌توانیم از اقتصاد بسته و فرسوده به اقتصادی بانشاط دست یابیم. بنابراین سطح اول نیازهای اقتصاد پساتحریم، بازنگری در شیوه‌های مدیریتی و نظام اداری کشور است.


دومین سطح از روابط اعلام شده توسط اتاق تهران حاکی از بازتعریف جایگاه اقتصاد ایران در دل اقتصاد جهانی به عنوان رسالت بخش خصوصی است. جامعه اقتصادی بین‌المللی با توجه به تحریم‌های ظالمانه طی تمامی سال‌های گذشته، شناخت دقیقی از ظرفیت و توانمندی‌های اقتصادی ایران ندارد. به همین دلیل امروز نیاز است تا تلاش‌های مشترک و وسیعی برای شناساندن توانمندی‌ها و امکانات اقتصاد ایران به جامعه اقتصاد جهانی صورت گیرد. در سطح سوم مورد بررسی توسط فعالان اقتصاد، بازسازی فضای روابط بین بخش خصوصی ایران و اقتصاد جهانی و هم سطح‌سازی دانش اقتصادی میان اقتصاد ایران و اقتصاد جهانی در اقتصاد پساتحریم مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به اداره اقتصاد کشور در محیطی نسبتا بسته و البته با محدودیت‌های تحریم‌های سال‌های گذشته، بخش خصوصی و بدنه تولید کشور از فضای اقتصاد بین‌المللی فاصله گرفته؛ برهمین اساس سطح سوم نیازهای اقتصادی کشور در دوران پساتحریم، افزایش دانش بخش خصوصی متناسب با جامعه جهانی است.


همچنین اتاق بازرگانی تهران طی زمان‌بندی کوتاه‌مدت و میان‌مدت چهار برنامه را برای بهره‌برداری مناسب از فضای اقتصادی پساتحریم مطرح می‌کند.


بر این اساس، در نخستین برنامه پیشنهادی آمده است: تاریخ اقتصاد ایران و اقتصاد بین‌المللی نشان داده است که در چنین مقاطع حساسی، فعالیت‌های بخش خصوصی می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط اقتصادی بین کشورها باشد. برهمین اساس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با راه‌اندازی مراکز مختلف مشاوره‌ای از جمله «کمیته جذب سرمایه‌گذاران خارجی» تلاش می‌کند در دوران پساتحریم نقش فعال و موثری را در روند جذب مشارکت‌های اقتصادی خارجی و سرمایه‌گذاران بین‌المللی به کشور برعهده گیرد. همچنین اتاق تهران با توجه به سطح گسترده روابط خود با سفارتخانه‌های کشورهای مختلف جهان تلاش می‌کند با برگزاری نشست‌های مشترک زمینه‌های انتقال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران را به سرمایه‌گذاران بین‌المللی مهیا سازد.


دومین برنامه حاکی از آن است که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به سرعت اقدام به شناسایی گلوگاه‌ها و موانع توسعه کسب‌وکار در کشور می‌کند. برهمین اساس گزارش‌های فنی اتاق تهران از موانع تولید در اختیار نهادهای اجرایی برای ساماندهی این وضعیت در دوران اقتصاد پساتحریم قرار می‌گیرد. همچنین اتاق تهران به‌عنوان نماینده بخش خصوصی آمادگی دارد تا با تشکیل کمیته‌های مشترک همراه با حضور دستگاه‌های اجرایی کشور اقدام به ارائه راهکاری برای تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری در دوران پساتحریم کند.


نیاز به اجماع، همراهی، همدلی و توجه به تحلیل‌های کارشناسی در این دوره از اقتصاد ایران، سومین برنامه اتاق بازرگانی تهران در دوره پساتوافق است. به همین دلیل پارلمان بخش خصوصی با همفکری جامعه اقتصاددانان و دانشگاهیان کشور اقدام به برگزاری نشست‌های تخصصی مشترک برای تدوین استراتژی‌های اداره اقتصاد در دوران پساتحریم خواهد کرد. نتیجه نشست‌ها و بحث‌های کارشناسی به‌صورت گزارش‌های مدون در اختیار دستگاه‌های اجرایی کشور قرار می‌گیرد.


چهارمین و آخرین برنامه ارائه شده به نیاز تجارت و تولید در دوره پساتحریم به آموخته‌های تازه اشاره دارد. برهمین اساس اتاق تهران تلاش می‌کند با جلب مشارکت نهادهای بین‌المللی، در جهت افزایش سطح توانمندی جامعه اقتصادی ایران برای استفاده از فرصت‌های دوران پساتحریم گام بردارد. نیاز به آموزش، فهم مفاهیم توسعه‌ای در اقتصادهای رو به رشد، اطلاع از قوانین و مقررات بین‌المللی و همچنین روش‌های مذاکره مدرن و موثر خواسته‌ای اجتناب‌ناپذیر است. اتاق تهران تمامی توان خود را در جهت برگزاری دوره‌های آموزشی و انتقال چنین مفاهیمی به جامعه اقتصادی کشور به کار می‌گیرد.


رئیس اتاق بازرگانی تهران طی بیانیه‌ای از دستاوردهای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تشکر کرده و ضمن قدردانی از آنها اعلام کرد: «امروز فصل جدیدی در اقتصاد ایران گشوده شده است. بخش خصوصی کشور ضمن آنکه خوشحالی و شور خود از چنین دستاورد قابل ستایشی را پنهان نمی‌کند، آگاهانه سعی می‌کند نقش ماندگاری بر تابلوی درخشان اقتصاد ایران برای فردای فرزندان این سرزمین ثبت کند. تا رسیدن به چنین روزی نباید از پا ایستاد. امضای توافقنامه هسته‌ای، دستاوردی بزرگ، خردمندانه و آینده‌نگر برای ایران اسلامی به شمار می‌آید. امروز به‌طور حتم، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای پس از طی ساعات و روزهای طولانی گفت‌وگو با سران کشورهای غربی، خود را در ردیف نام‌های ماندگار تاریخ ایران قرار دادند و چهره درخشانی از «ایران صلح‌دوست» و «امیدوار به توسعه» را پیش روی جامعه جهانی به تصویر کشیدند.


خوشبختانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که رهبر معظم انقلاب به درستی آنان را شجاع و دلاور خوانده بودند، با انجام گفت‌و‌گوهای «هنرمندانه» ضمن حفظ اقتدار ایران اسلامی، مقدمات دستیابی به تفاهمی بزرگ با جامعه جهانی را فراهم آورده است. امروز در پس این توافق تاریخی، طلایه‌های درخشانی از پیشرفت و تعالی، پیش روی اقتصاد ایران قرار گرفته است.


چنین دستاورد بزرگی به‌طور حتم وام‌دار رهنمودهای آگاهانه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که با شناختی دقیق از وضعیت اقتصادی کشور مقدمات چنین پیروزی را مهیا ساختند. نگاه خردمندانه و برآمده از دانش و تجربه ریاست ‌جمهوری و دولت نیز همراه و یاور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای طی تمامی دو سال گذشته بوده است. به همین جهت امروز جامعه اقتصادی کشور نهایت سپاسگزاری را از این اقدامات دارد.»