گروه ترجمه: برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی یکی از مهم‌ترین رویدادهای هر کشور است که توجه بسیاری از فعالان اقتصادی، بازرگانان و حتی مردم عادی را به خود جلب می‌کند. این انتخابات که از حساسیت ویژه‌ای نیز برخوردار است، چه در سطح انتخاب اعضای اتاق و چه در سطح انتخاب اعضای هیات رئیسه، به‌عنوان نمادی از مشارکت فعالان اقتصادی یا نمایندگان آنها در دموکراسی تلقی می‌شود. حساسیت این انتخابات در سطح جهان به حدی است که گاهی برگزاری ناموفق انتخابات اتاق در برخی از کشورها موجب می‌شود بسیاری از مخالفان، درخواست تجدیدنظر یا تشکیل کمیته حقیقت‌یاب بدهند، اما اگر سازوکار لازم برای آن به درستی تدوین شده باشد جایی برای شک و شبهه باقی نخواهد ماند. به همین دلیل کشورهای مختلف برای هر چه بهتر برگزار شدن انتخابات اتاق‌های بازرگانی این ساز و کار را به روش‌های گوناگون مختص به خود به اجرا در می‌آورند.

اتاق بازرگانی آمریکا


تاریخچه اتاق بازرگانی در آمریکا به سال ۱۹۱۲ میلادی باز می‌گردد. اتاق بازرگانی آمریکا یکی از بزرگ‌ترین فدراسیون‌های کسب‌وکارهای دنیا است که برای منافع بیش از ۳ میلیون کسب‌وکار و اتاق محلی و سندیکای صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ فعالیت می‌کند. هم‌اکنون هیات‌مدیره، بدنه حاکم و تصمیم‌گیرنده اتاق بازرگانی آمریکا را تشکیل می‌دهد. این هیات، به اندازه جامعه فعالان اقتصادی این کشور متنوع است و رهبران بیش از ۱۰۰ شرکت بزرگ و کسب‌وکار کوچک از همه بخش‌ها و مناطق کشور را شامل می‌شود. اعضای این هیات سیاست‌های اتاق در زمینه مسائل مربوط به کسب‌وکارها را تعیین و استراتژی‌های مناسب را ارائه می‌کنند. این اعضا با جلسات و فعالیت‌هایی که در کل ایالات‌متحده برگزار می‌کنند به تحقق اهداف و سیاست‌های اتاق کمک می‌کنند. رئیس هیات‌مدیره اتاق بازرگانی آمریکا معمولا برای یک دوره یک ساله توسط اعضای هیات‌مدیره انتخاب می‌شود، اما گاهی نامزدی این مقام به‌صورت داوطلبانه نیز انجام می‌شود و سپس تایید آن توسط هیات‌مدیره مورد بررسی قرار می‌گیرد. اتاق‌های بازرگانی هر ایالت نیز از میان اعضا، هیات‌مدیره خود را انتخاب می‌کنند. این انتخابات در آمریکا تا حدود زیادی تحت تاثیر لابی‌های سیاسی و اقتصادی است.


اتاق بازرگانی هندوستان


در اتاق بازرگانی هندوستان برای تعیین اعضای هیات‌مدیره، انتخابات برگزار می‌شود و هر فردی که بخواهد در این انتخابات شرکت کند باید عضو اتاق باشد و اگر زمان اعتبار عضویت او به پایان رسیده است باید عضویت خود را دوباره تمدید کند یا به‌عنوان یک عضو جدید ثبت‌نام کند. اتاق بازرگانی هندوستان یک کمیته انتخابات دارد. رئیس این کمیته بر کیفیت برگزاری انتخابات نظارت می‌کند و در این راه چهار نفر از اعضای کمیته انتخابات او را یاری می‌کنند. کمیته دیگری نیز به نام کمیته نامزدها، صلاحیت نامزدها را در مرحله اولیه مورد بررسی قرار می‌دهند و سوابق هر یک از داوطلبان را براساس تجربیاتشان و با توجه به اینکه چگونه می‌توانند به اتاق و رشد آن کمک کنند، مورد بررسی قرار می‌دهند. در نهایت این کمیته ۲۰ نفر را از میان داوطلبان شرکت در انتخابات نهایی برمی‌گزیند. تعداد افراد منتخب برای عضویت در هیات‌مدیره ۱۵ نفر خواهد بود. این ۱۵ نفر پس از انتخاب موظف خواهند بود که در دستکم ۷۰ درصد از جلسات اتاق که در نخستین چهارشنبه هر ماه تشکیل می‌شود، شرکت کنند.


اتاق بازرگانی ابوظبی


در ابوظبی پیش از برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی و صنعت یک کمیته نظارت تشکیل می‌شود. این کمیته بر کل فرآیند انتخابات اتاق ابوظبی نظارت می‌کند. این کمیته با هیات‌مدیره اتاق بازرگانی ابوظبی همکاری می‌کند و تاریخی را برای تشکیل مجمع عمومی برای انتخاب هیات‌مدیره جدید تعیین می‌کند. این کمیته همچنین با مدیریت اتاق بازرگانی ابوظبی همکاری می‌کند و زمانی را برای ثبت‌نام کاندیداها تعیین می‌کند. وظیفه دیگر این کمیته بررسی فهرست کاندیداها و سابقه آنها، نظارت بر دفتر امور انتخابات و خدمات آن، تعیین مراکز رای‌گیری و فرآیند رای‌گیری، نظارت بر فرم‌های رای‌گیری، بررسی درخواست‌های نامزدی، تطبیق دادن این درخواست‌ها با شرایط و مقررات اتاق بازرگانی و رد درخواست‌های مغایر با شرایط و الزامات قانونی اتاق بازرگانی است. این کمیته همچنین بر فهرست نهایی کاندیداها نظارت و آن را اعلام می‌کند و تاریخ انصراف از نامزدی را نیز تعیین می‌کند. این کمیته همه اعتراضات و شکایات مربوط به کاندیداها، فرآیند انتخابات و نتایج آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و برای مطرح کردن چنین اعتراضاتی چارچوب زمانی تعیین می‌کند. قوانین مربوط به مبارزه انتخاباتی کاندیداها و زمان آغاز و پایان تبلیغات انتخاباتی توسط این کمیته تعیین می‌شود. این کمیته بر فرآیند رای‌گیری نظارت می‌کند و برندگان انتخابات را معرفی می‌کند، همچنین بر فرآیند و شرایط رای‌گیری از شهر ابوظبی، شهرالعین و مناطق غربی نظارت و نتایج آنها را دریافت می‌کند. پس از تعیین تاریخ توسط کمیته نظارت، انتخابات اتاق بازرگانی ابوظبی برگزار می‌شود. در صورت به حدنصاب نرسیدن (شرکت یک‌ چهارم اعضای مجمع عمومی) انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و دو هفته پس از دور نخست و بدون درنظر گرفتن تعداد شرکت‌کنندگان، برگزار می‌شود. براساس قانون اتاق بازرگانی مجمع عمومی متشکل از همه اعضای اتاق است، اما حق رای به اعضایی محدود می‌شود که حق عضویت سالانه خود را در مجمع عمومی پرداخت کرده‌اند. رای‌گیری برای انتخاب هیات‌مدیره جدید اتاق بازرگانی ابوظبی هر چهار سال یک‌بار انجام می‌شود. کاندیداهای هیات‌مدیره باید به‌عنوان عضو اتاق بازرگانی ثبت‌نام کرده باشند و کل حق عضویت سالانه خود را پرداخت کرده باشند و با مجوز اتاق بازرگانی و صنعت دست‌کم به مدت سه سال پیاپی فعالیت بازرگانی یا صنعتی داشته باشند، از ظرفیت کامل حقوقی بهره‌مند باشند، از حسن اعتبار برخوردار باشند و جرایم بازرگانی نداشته باشند، سن آنها کمتر از ۲۱ سال نباشد و دارای کسب‌وکاری به نام خود باشند یا در کسب‌وکاری شریک باشند. براساس قانون اتاق بازرگانی ابوظبی، هیات‌مدیره این اتاق متشکل از ۲۱ عضو است که از این تعداد ۶ نفر، ازجمله دو زن، با حکم امیر ابوظبی منصوب می‌شوند، ۱۵ عضو دیگر از طریق انتخابات، برگزیده می‌شوند که از این تعداد ۲ عضو خارجی هستند و توسط اعضای خارجی اتاق انتخاب می‌شوند. این هیات‌مدیره به مدت چهار سال خدمت خواهد کرد.


اتاق بازرگانی ایرلند


در شورای اتاق بازرگانی دوبلین (پایتخت ایرلند) هر ساله ۱۰ پست خالی می‌شود و هر عضو اتاق می‌تواند برای به دست آوردن این پست‌ها در انتخابات شرکت کند. شورای اتاق بازرگانی دوبلین مسوول رسیدگی به نیازهای تجاری اعضا است و رهبری اتاق را بر عهده دارد. شرایط شرکت در انتخابات شورای اتاق بازرگانی دوبلین به این شرح است: ۱- همه اعضای اتاق می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. ۲- کاندیداهای عضویت در شورا باید به‌طور کامل حق عضویت در اتاق بازرگانی را پرداخت کرده باشند. ۳- همه کاندیداهای عضویت در شورا باید توسط دو نفر معرفی شوند و مورد حمایت آنها باشند. این دو معرف هم باید به‌طور کامل حق عضویت خود در اتاق بازرگانی را پرداخت کرده باشند.


اتاق بازرگانی انگلستان


در انگلستان هم شورای اتاق بازرگانی، رهبری اتاق را برعهده دارد. اعضای این شورا توسط رای مخفی اعضای واجد شرایط رای دادن انتخاب می‌شوند. نتایج رای‌گیری در مجمع عمومی سالانه اعلام می‌شود و اعضای جدید شورا در اولین جلسه شورا پس از برگزاری مجمع عمومی پست‌های خود را تحویل می‌گیرند. رئیس شورا با رای اکثریت اعضای شورا و به مدت دو سال انتخاب می‌شود.


اتاق بازرگانی چین


در چین، اتاق بازرگانی تحت عنوان «فدراسیون صنعت و تجارت کل چین» فعالیت می‌کند که یک اتاق بازرگانی غیردولتی محسوب می‌شود. این اتاق که در سال ۱۹۵۳میلادی تاسیس شده، متشکل از فعالان صنعتی و بازرگانی چین است که تحت رهبری وزارت جبهه متحد، بخشی از حزب کمونیست چین، قرار دارد. این اتاق، دولت را در مدیریت اقتصاد خصوصی چین یاری می‌دهد و به‌عنوان پلی بین بخش خصوصی و دولت عمل می‌کند.