دنیای اقتصاد: واحد آموزش روزنامه «دنیای ‌اقتصاد» یک دوره آموزشی با عنوان «بازرگانی خارجی برای مدیران غیربازرگانی» روز چهارشنبه، 20 خردادماه به مدت 6 ساعت، برگزار می‌کند.

رشد روزافزون تجارت جهانی مبین اهمیت مشارکت کلیه واحدهای یک بنگاه اقتصادی است؛ به عبارت دیگر در مدیریت بازرگانی، هیچ واحدی بی‌نیاز از واحدهای دیگر نبوده و آشنایی با مفاهیم مشترک تصمیم‌گیری، موضوعی اساسی و حائز اهمیت در مدیریت بنگاه‌ها است. یکی از نیازهای اساسی هر بنگاه اقتصادی، تجارت خارجی است. در دهه‌های اخیر، همراه با گسترش مبادلات تجاری در سطح ملی، تجارت بین‌المللی نیز به دلیل وجود ارتباط بین خریداران و فروشندگان، همچنین تسهیل این مبادلات توسط موسساتی چون بیمه و بانک‌ها رشدی فزاینده داشته است. با توجه به رابطه مستقیمی که بین کاهش هزینه و افزایش سودآوری وجود دارد، آشنایی با مفاهیم مشترک تجارت خارجی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار شده است. این مفاهیم، همواره یکی از مسائل عمده در موسسات اقتصادی بوده و به دلیل روند رو به رشد فناوری، ایجاد رقابت در سطح بازارهای بین‌المللی، منسوخ شدن مدیریت سنتی و عوامل دیگر مورد توجه بسیاری قرار گرفته به‌نحوی که عدم آشنایی با مفاهیم بازرگانی می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری را به موسسات اقتصادی وارد کند. آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم اصلی بازرگانی خارجی یک ضرورت مهم برای زیربخش‌های غیربازرگانی بنگاه اقتصادی به منظور ایجاد یک زبان مشترک در تصمیم‌گیری‌های بازرگانی و تشریک مساعی در برنامه‌ریزی‌های استراتژیک و استفاده بهینه از فرصت‌های زودگذر بازار تجارت است. از این رو با توجه به اهمیت ویژه آشنایی مدیران و کارشناسان غیربازرگانی با مفاهیم تجارت خارجی، مرکز آموزش «دنیای اقتصاد» با برگزاری یک کارگاه تخصصی، تحت عنوان «بازرگانی خارجی برای مدیران غیربازرگانی» به شرح مفاهیم اساسی بازرگانی خارجی می‌پردازد.

در این دوره افشین خانی، کارشناس عالی و مدرس امور بازرگانی بین‌الملل به تشریح عملیاتی مفاهیم اساسی بازرگانی خارجی، از قبیل انتخاب نوع ارز در معاملات خارجی و پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز، قابلیت تبدیل و نگهداری ارز، راه‌های دریافت کالا و پرداخت وجه آن، نحوه کاهش ریسک‌های موجود در انجام خریدهای خارجی، روش‌های تسویه در معاملات بازرگانی، نکات حائز اهمیت درکنترل ریسک درخواست گشایش اعتبار اسنادی(LC)، روش‌های تامین مالی ارزی بنگاه‌های اقتصادی (فاینانس و...) و آشنایی اجمالی با مجموعه مقررات ارزی در ایران می‌پردازد. علاقه‌مندان و متقاضیان برای شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با واحد آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس بگیرند یا برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام به سایت واحد آموزش به آدرس tc.den.ir مراجعه فرمایند.