گروه بازرگانی: دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر از واردات دولتی 300 هزار تن شکر برای تامین ذخایر استراتژیک خبر داد و گفت: باتوجه به میزان موجودی شکر، قیمت بیش از 2100 تومان برای هر کیلوگرم از این محصول تخلف محسوب می‌شود و در ماه رمضان افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

به گزارش «ایسنا» بهمن دانایی با اشاره به اینکه هفته پیش برخی سودجویان، نرخ شکر را افزایش دادند، اظهار کرد: در جلسه‌ای با مسوولان وزارت جهادکشاورزی اعلام شد موجودی انبارهای شکر تا مهرماه بازار را تامین خواهد کرد.

وی افزود: براساس آمارهای موجود تا اول خرداد‌ماه ۸۱۵ هزار تن موجودی شکر در انبارهای کشور بوده است که از این میان ۴۱۵ هزار تن به شرکت بازرگانی دولتی و ۴۰۰ هزار تن دیگر به کارخانه‌های بخش خصوصی اختصاص دارد.

دانایی ادامه داد: در جلسه مشترک با مسوولان وزارت جهاد کشاورزی مقرر شد شرکت بازرگانی دولتی و کارخانه‌های بخش خصوصی هر کیلوگرم از این محصول را ۲۱۰۰ تومان عرضه کنند تا قیمت در همین سطح باقی بماند و این اقدام سبب شد قیمت شکر به‌‌رغم افزایش نسبی در هفته گذشته به ۲۱۰۰ تومان بازگردد.

دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر با بیان اینکه شکر در بورس کالا با قیمت کیلویی ۲۱۰۰‌تومان عرضه می‌شود، گفت: واردات ۳۰۰‌هزار تنی شکر از سوی شرکت بازرگانی دولتی یکی‌ دیگر از تصمیمات جلسه مشترک با دولت بود، چراکه موجودی فعلی انبارها پاسخگوی بازار مصرف تا مهرماه بوده و دولت باید ذخایر استراتژیکی برای خود داشته باشد. وی اعلام کرد: دست‌اندرکاران صنعت قند و شکر سالی یکبار با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، افزایش قیمت می‌دهند؛ بنابراین افزایش قیمت این محصول در ماه رمضان تخلف بوده و مورد تایید انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر نیست. به گفته دانایی براین اساس تا آذر امسال هیچ‌گونه واردات شکر از سوی بخش خصوصی صورت نمی‌گیرد و پس از آن نیز مقرر شده با جلسه مشترکی که انجمن با وزارت جهادکشاورزی برگزار می‌کند، میزان موجودی انتقالی به سال آینده بررسی شود سپس با توجه به محاسبات، مجوز واردات شکر صادر شود.

همچنین به گزارش «ایرنا» مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: برای تنظیم بازارماه رمضان شکر سفید ذخیره‌سازی شده این شرکت با نرخ مصوب ۲۱۰۰تومان به بازار عرضه می‌شود.

علی قنبری با بیان ضرورت تنظیم بازار کالاهای اساسی از طریق عرضه مناسب در زمان‌های اوج تقاضا، افزود: برحسب تصمیم ستاد تنظیم بازار، به مناسبت حلول ماه رمضان، تنظیم بازار کالای شکر به شرکت بازرگانی دولتی ایران واگذار شده است.

وی گفت: به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها، شکر ذخیره‌سازی‌شده این شرکت با نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به ذخایر مطمئن شکر کشور، افزود: خوشبختانه در تمام کالاهای اساسی به‌ویژه شکر موجودی بالایی داریم و برای تنظیم بازار کالاها و تامین نیاز مصرفی کشور مشکلی وجود ندارد.