خبرگزاری فارس: رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد برنامه وزارتخانه‌اش برای توسعه صادرات غیرنفتی می‌گوید: طبق مصوبه دولت باید ۱۷ رایزن بازرگانی برای افزایش مبادلات تجاری اعزام می‌کردیم که منتظر دریافت بودجه هستیم. ولی‌الله افخمی‌راد در مورد برنامه سازمان توسعه تجارت برای توسعه صادرات غیرنفتی سال ۹۴ که قرار است به ۶۵ میلیارد دلار برسد، توضیح داد: برنامه توسعه صادراتی در سر فصل‌های مشخصی انجام می‌شود. اعزام هیات‌های تجاری به کشورها و پذیرش هیات‌های تجاری که با آنها رابطه تجاری داریم و برگزاری نمایشگاه در خارج از کشور برای ارائه توانمندی‌ ایران از برنامه‌های در حال اجرا است.

وی در پاسخ به اینکه بعد از توافق‌های لوزان به نظر می‌رسد تردد هیات‌های تجاری به ایران بیشتر شده با تایید این موضع خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی که بعد از تحریم حضور کمرنگی در ایران داشتند، اما در هفته گذشته دو هیات از آلمان، یک هیات از سوئیس، یک هیات از لهستان به ایران آمده‌اند.

رئیس سازمان توسعه تجارت به این نکته هم اشاره کرد که عمده هیات‌ها برای بررسی بازار می‌آیند و منتظر اقدامات نهایی مذاکرات با ۱+۵ هستند.

افخمی راد همکاری در زمینه‌ نفت،‌گاز و صنایع معدنی را زمینه‌هایی عنوان کرد که بیشتر هیات‌های تجاری اروپایی مایلند در آن سرمایه‌گذاری کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تسهیلات خاصی برای بازارهای نوین صادراتی در کشور در نظر گرفته شده، گفت: ما به دنبال بودجه هستیم و بودجه امسال در ارتباط با اعزام رایزن‌ها هنوز پرداخت نشده است. رایزنان نقش مهمی در مبادله کالایی دارند و قرار بود طبق مصوبه دولت حداقل در ۳۰ کشور رایزن بازرگانی داشته باشیم، در حالی که اکنون تنها ۱۳ رایزن داریم.