خبرگزاری تسنیم: دبیر انجمن روغن نباتی گفت: واردات ۶۸ هزار تنی روغن پالم مازاد سقف مورد نظر سازمان غذا و دارو، براساس مصوبه دولت انجام شد. محمد قبله گفت: در سال ۹۳ مصوبه واردات یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع روغن، با کنترل واردات ۳۰ درصد روغن پالم در اختیار ما قرار گرفت.

دبیر انجمن روغن‌نباتی ادامه داد: در دی ماه ۹۳ با وزارت بهداشت به اختلاف‌نظری درباره تفسیر این مصوبه رسیدیم که این امر در حال حاضر زمینه شائبه‌های واردات روغن پالم را ایجاد کرده است.

قبله اظهار کرد: واردات کل روغن تا دی ماه سال گذشته

۱/ ۱ میلیون تن بود به همین منظور وزارت بهداشت براساس تفسیر خود از مصوبه موجود، میزان مجاز واردات روغن پالم را حدود ۳۶۶ هزار تن براساس سقف ۳۰ درصدی کل واردات در نظرگرفت، اما از نظر انجمن روغن سهم واردات پالم براساس کل میزان واردات ۴/ ۱ میلیون تنی، بدون رعایت تقدم و تاخر زمانی در مقایسه با سایر انواع روغن، بود.

وی تصریح کرد: به همین منظور بیش از ۲ماه یعنی از اوایل دی تا ۱۰ اسفند سال گذشته با ممنوعیت و عدم ترخیص روغن پالم روبه‌رو شدیم. این امر علاوه بر ما، برای صنایع غذایی محدودیت و بازار سیاه روغن پالم ایجاد کرد.

قبله یادآور شد: صنایع غذایی مانند پفک، چیپس، شیرینی و شکلات به دلیل عدم ترخیص واردات این محصول در تامین روغن پالم مصرفی خود دچار مشکل بودند و انجمن روغن نباتی هیچ‌گونه انحصار یا نقشی در محدودیت عرضه پالم نداشته است.

وی تاکید کرد: هیچ‌کدام از صنایع غذایی حق تقاضا یا استفاده از روغن پالم خام را در تولیدات خود ندارد مگر اینکه در پرونده بهداشتی آنها قید شده باشد.

قبله گفت: برای حل این مشکل مصوبه جدیدی از معاون اجرایی دولت دریافت شد تا اجازه واردات باقی‌مانده روغن پالم مورد اختلاف با سازمان غذا و دارو به کشور گرفته شود. قبله گفت: برای جلوگیری از ایجاد استرس و تورم در بازار مصرف به‌ویژه در شب عید، مشکلات پیش روی بازار و واردات روغن پالم اعلام نشد.دبیر انجمن روغن‌نباتی تاکید کرد: در سال گذشته یک میلیون و ۴۸۵ هزار تن واردات انواع روغن داشتیم که از این میزان ۵۲۰ هزار تن به مصرف صنایع غذایی کشاورزی اختصاص یافت. همچنین با در نظر گرفتن مصوبه جدید دولت در مجموع حدود ۴۸۰ هزار تن روغن پالم برای مصارف مختلف کشور در بخش‌های روغن و صنایع غذایی وارد شد.وی گفت: براساس آمار مستند موجود صنایع مختلف غذایی در سال گذشته در مجموع ۱۷۰هزار تن روغن پالم خام وارد شده است، اما مشخص نیست صنایع غذایی که امکان تصفیه مستقل روغن خام را ندارند بر چه اساسی اعلام می‌کنند که نیاز به واردات ۱۷۰ هزار تن روغن پالم خام دارند و این موارد را درچه جهتی مصرف می‌کنند.