خبرگزاری مهر: رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با تشریح آینده اقتصاد ایران پس از صدور بیانیه هسته‌ای اخیر گفت: اروپایی‌ها عطش ورود به بازار ایران را دارند و ایران به پایگاه منطقه تبدیل خواهد شد. نتیجه مذاکرات هسته‌ای که ایران طی ماه‌های گذشته با کشورهای غربی داشت، یکی از مقاطع تاریخی حرکت انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود. واقعیت این است که اگرچه تحریم‌ها در روابط اقتصادی ایران با دنیا نتوانست حرکت رو به رشد ایران را متوقف کند، اما به هرحال حل شدن این موضوع و رفع تحریم‌ها می‌تواند یکی از نقاط بزرگ تاثیرگذار بر شکوفایی اقتصادی ایران باشد. یحیی آل‌اسحاق افزود: حل شدن موضوع هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها می‌تواند در توسعه و پیشرفت کشور و حل مسائل و مشکلات جاری نقش داشته باشد؛ بنابراین نکته خوشحال‌کننده این است که حل چالش هسته‌ای ایران با دنیا با حفظ همه شئون ایران اسلامی و از موضع اقتدار، قدرت و اصول نظام جمهوری اسلامی ایران، گامی موثر از سوی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به شمار می‌رود که باید به آنها خداقوت گفت. تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌صورت کاملا فنی، حرفه‌ای، سیاسی، علمی و اقتصادی در مقابل همه کشورهای استکبار جهانی ایستاد و مذاکرات را اداره کرد؛ بنابراین تحت‌تاثیر قرار نگرفتن اعضای این تیم و دستیابی به اهداف تعیین شده با حفظ اصول نظام، فضای مثبتی را پیش روی ایران قرار داده است.

به اعتقاد وی، یکی از اقداماتی که ظرف سال‌های گذشته و به بهانه پیشرفت هسته‌ای ایران از سوی کشورهای غربی صورت گرفته بود، شیوع ایران‌هراسی در دنیا بود؛ به نحوی که علاوه بر اینکه کشورهای غربی در تمام حوزه‌های اقتصادی، به دلیل تحریم‌ها از اقتصاد ایران کنار کشیده بودند، سایر کشورهای دنیا نیز از ترس تحت فشار قرار گرفتن قدرت‌های بزرگ دنیا، از معامله با ایران هراس داشتند، ضمن اینکه هرگونه معامله اقتصادی با ایران، هزینه بالایی را می‌طلبید و قیمت تمام‌شده را نیز بالا می‌برد.

آل‌اسحاق با بیان اینکه طی سال‌های گذشته غرب از بازار ایران محروم مانده و این بازار به یک اقتصاد تعاملی با شرق تبدیل شده بود اظهار کرد: این بازار پرپتانسیل در حوزه سرمایه‌گذاری، صادرات، واردات با رکود حضور اروپایی‌ها مواجه شده بود، در حالی‌که شرکت‌های دنیا علاقه وافری به حضور در ایران و کار با اقتصاد ایران داشتند؛ از سوی دیگر، تنها بازار ۷۸ میلیون نفری ایران پیش روی خارجی‌ها قرار ندارد، بلکه ایران در همسایگی خود، بازار ۳۰۰ میلیون نفری را دارد که زمینه‌ساز انگیزه برای حضور در اقتصادش از سوی اروپایی‌ها است. وی با اشاره به اینکه هر سرمایه‌گذاری که بخواهد در منطقه خاورمیانه سرمایه‌گذاری کند، کشوری امن‌تر و ایمن‌تر به لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی از ایران نخواهد داشت، گفت: بنابراین وضعیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اقتصاد ایران به‌گونه‌ای است که شرکای غربی می‌توانند به خوبی با صاحبان شرکت‌های بزرگ دنیا تعامل کرده و بازارهای منطقه‌ای را تصاحب کنند؛ به هر حال برای سرمایه‌گذاران خارجی بهتر این است که با یک شریک ایرانی در بازار ۱۵ کشور همسایه ایران نیز حضور داشته باشند. این عطش را به خوبی می‌شد در رفت و آمدها و مذاکرات غربی‌ها در طول مدت یک‌سال و نیم گذشته به خوبی مشاهده کرد، بنابراین چنانچه توافق به‌دست آمده اجرایی شود، فضای بزرگی را برای شرکت‌های ایرانی و اروپایی و البته غیراروپایی فراهم می‌کند که در بازار ایران حضور یابند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به بیانیه صادرشده از سوی ایران و ۱+۵ خاطرنشان کرد: این بیانیه مفادی دارد که براساس آن، ایران در بسیاری از محصولات هسته‌ای، زمینه صادراتی خواهد یافت و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند وارد این بازار بکر شود که یک بازار جدید است و البته اهمیت بالایی دارد؛ یعنی ایران می‌تواند از سوخت نیروگاه‌ها تا ساخت نیروگاه‌ها را در سایر کشورهای نیازمند دنیا انجام دهد و محصولات پزشکی و کشاورزی و نیز فناوری‌های مربوط به هسته‌ای را صادر کند. این بازار هم، فضای جدیدی را در اقتصاد ایران فراهم می‌کند که در این رابطه در تعاملات بین‌المللی ایران با دنیا می‌تواند نقش‌آفرین باشد. وی با بیان اینکه به‌رغم تمامی این مشکلات، اقتصاد ایران تلاش کرد تا در شرایط تحریم نیز، مبادلات تجاری خود را با دنیا گسترش دهد، اظهار کرد: ایران در این مدت توانست به‌طور متوسط، سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار با دنیا تعامل تجاری داشته باشد، این امر بیانگر این است که ایران به‌رغم همه محدودیت‌های اقتصادی، کار تجاری خود را پیش برد؛ اگرچه افزایش هزینه ۱۵ تا ۳۰ درصدی را در مبادلات تحمل کرد؛ اما به هرحال، اقتصاد ایران متوقف و ورشکسته نشد. در مقابل، ایرانی‌ها نیز در سال‌های تحریم، بسیار سخت زندگی کردند و دسترسی محدودی به منابع، فناوری، تکنولوژی روز دنیا داشتند. به هر حال اکنون که این فضا به‌وجود آمده و به شرط اینکه بیانیه‌ای که صادر شده در عمل نیز منجر به توافق شده و اجرایی شود، فصل جدیدی از روابط ایران با دنیا و منطقه، به لحاظ اقتصادی شکل خواهد گرفت که می‌تواند تعاملات ایران با دنیا را برای رسیدن به اهداف اقتصادی در حوزه داخلی و بین‌المللی افزایش دهد.

آل‌اسحاق گفت: حقیقت این است که در رابطه با مسائل مربوط به هسته‌ای، شرایطی که در صورت توافق پیش روی ایران قرار خواهد گرفت، متفاوت است. اروپایی‌ها، آمریکایی‌ها و کل دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که باید با ایران کنار بیایند؛ به هرحال، این توافقات آثار خود را در اقتصاد نشان خواهد داد. آل‌اسحاق با اشاره به اینکه فضای تعاملات بین‌المللی برای فعالان اقتصادی و اقتصاد ایران، مناسب‌تر از قبل خواهد شد، عنوان کرد: ممنوعیت و هراس و نگرانی که در روابط اقتصادی با ایران وجود داشت، در صورت اجرایی شدن توافق از بین خواهد رفت؛ ضمن اینکه در حوزه واردات و صادرات و تعاملات فنی و تکنولوژیکی نیز، در همه حوزه‌ها اعم از بیمه، بانک، حمل‌ونقل، بازرگانی، نقل و انتقالات پول و مسائل مربوط به فناوری و تکنولوژِی و قوانین و مقررات تحول رخ خواهد داد و فضا برای تعامل با اقتصاد ایران، کم‌هزینه‌تر خواهد شد. رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تصریح کرد: همچنین تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی، قطعات یدکی، خطوط تولید، فناوری و نوآوری‌های روز دنیا نیز مناسب‌تر و راحت‌تر به دست ایران خواهد رسید؛ ضمن اینکه مزایای این گشایش در امور اقتصادی، نه تنها به نفع ایران بلکه برای طرف مقابل نیز بسیار آسان و مناسب‌تر خواهد بود؛ چراکه در طول مدت تحریم، طرف غربی نیز فضایی تنگ و سخت را در ارتباطات اقتصادی با ایران تجربه کرده بود و بنابراین هم اکنون

علاقه‌مندی و آرزوی کشورهای بزرگ دنیا این است که بتوانند باز هم به بازار بزرگ ایران برگردند. وی ادامه داد: در طول مدت تحریم و البته فضایی که بعد از سر کار آمدن دولت یازدهم در اقتصاد ایران و تعاملات بین‌المللی فراهم شد، نشانگر عطش اروپایی‌ها برای ورود به بازار ایران بود و آنها منتظر بودند تا ممنوعیت‌ها برداشته شود و بتوانند به بازار بزرگ ایران برگردند و با شرکای ایرانی خود کار کنند؛ البته این عطش دو دلیل هم دارد، اول اینکه بازار ایران بازاری ۷۸ میلیون نفری است که زمینه سرمایه‌گذاری بالایی دارد و مستعد همکاری از نظر منابع طبیعی، نیروی انسانی، انرژی ارزان، موقعیت جغرافیایی فوق‌العاده و از همه مهم‌تر هاب منطقه بودن، است.