افزایش صادرات، بهترین راه برای خروج از رکود

سیدرضی میری عضو هیات مدیره کنفدراسیون صادرات ایران اقتصاد کشور با وجود بهبود شرایط طی یک سال و نیم گذشته، همچنان با پدیده رکود مواجه است. هرچند آمارهای رسمی نشان‌دهنده خروج نرخ رشد اقتصادی از مدار منفی است اما بدنه تولید هنوز با رونق فاصله زیادی دارد. در شرایط فعلی با تمرکزی که دولت به کنترل تورم دارد، اقتصاد بیشتر به سمت رکود پیش می‌رود.

اگر بخواهیم بازار و صنعت کشور از رکود خارج شود، نباید با نرخ تورم مبارزه سرسختانه انجام گیرد. آن‌طور که مطالعات اقتصادی نشان می‌دهد، تورم و رکود را نمی‌توان در یک زمان، با موقعیت برابر و در کنار یکدیگر ساماندهی کرد. کنترل تورم و خروج از رکود در کنار یکدیگر زمانی امکان‌پذیر خواهد بود که کشور با چنین اقتصاد آشفته‌ای مواجه نباشد.

باید توجه داشت که کشور در شرایط بسیار بسته‌ای قرار دارد. دست و پای بانک‌ها در شرایط اعمال تحریم‌های بین‌المللی کاملا بسته شده است. در این شرایط بهترین راه برای باز شدن گره‌های رکود و اینکه اقتصاد کشور به سمت رونق پیش رود، افزایش و رونق صادرات است. زمانی که در بخش صادرات کشور رونق وجود داشته باشد، تولیدات داخلی به خارج از کشور صادر می‌شوند و همین عامل طبیعتا باعث رونق در تولید و اقتصاد می‌شود؛ اما تحقق این رویداد نیز با موانعی روبه‌رو شده است. علاوه بر مشکلاتی که صادرات کشور را تحت تاثیر خود قرار داده، موضوعی که باید به آن اشاره کرد، مشکلات بانک‌ها در نقل‌وانتقال پول است. آنها در شرایط تحریم قرار دارند به همین دلیل اگر فردی بخواهد صادرات انجام دهد، علاوه بر اینکه با مشکلات بسیار زیادی برای این کار مواجه است، برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور با دغدغه‌های فراوانی روبه‌رو خواهد شد. این عوامل باعث می‌شود که صادرات کشور با مشکلات اساسی دست و پنجه نرم کند.

همه به خوبی می‌دانیم صادرات غیرنفتی ما در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد. البته آمارها نشان می‌دهد که افزایش صادرات غیرنفتی را تجربه کرده‌ایم؛ اما بر این باورم که غیر از محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و صنایعی که به نفت وابسته‌اند، صنایع دیگر در شرایط مناسبی قرار ندارند. اگر این صنایع جهت‌دهی مثبتی پیدا کنند، مطمئنا رشد صادراتی کشور بیشتر از اعداد و ارقامی خواهد بود که به تازگی اعلام شده است.با این شرایط رشد اقتصادی کشور در سال آینده متاثر از تحریم‌ها و مذاکرات هسته‌ای است.

تا پیش از اینکه موضوع مذاکرات هسته‌ای حل‌وفصل شود، نمی‌توان پیش‌بینی یا استنباط درست و اصولی از شرایط اقتصاد داشت. اگر توافق به خوبی صورت گیرد، می‌توانیم امیدوار باشیم که به تدریج شرایط اقتصادی بهتری در کشور داشته باشیم و شاید مجددا رشد اقتصادی بالایی را تجربه کنیم. اگر برخلاف این موضوع، توافقی صورت نگیرد از دیدگاه من وضع موجود بهتر نخواهد شد. پس باید کمی واقع‌بین بود، زیرا در چنین شرایطی نمی‌توان آینده خوبی برای اقتصاد کشور پیش‌بینی کرد.