گروه بازرگانی: رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه جنگ اقتصادی به راه انداخته شده علیه ایران، پاتکی جز تدبیر دیپلماسی اقتصادی ندارد، افزود: در مناسبات جهانی باید راه تعامل با منطقه و دنیا را در پیش بگیریم و تعامل نیز جز از موضع عزت نیست. اولین همایش دیپلماسی اقتصادی و فضای کسب‌وکار عصر دو روز گذشته در اتاق تهران برگزار شد. این همایش که با همکاری مشترک انجمن علمی بازرگانی و اتاق تهران برپا شد، سخنرانانی داشت؛ یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق تهران، پدرام سلطانی عضو هیات رئیسه اتاق ایران، امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل وزارت نفت و اسفندیار امیدبخش رئیس انجمن علمی بازرگانی ایران درباره نقش بخش‌ خصوصی در دیپلماسی تجاری دیدگاه‌های خود را بیان کردند. آل‌اسحاق اشاره کرد که تعاملات اقتصادی در دوره‌های قبل عمدتا روی تجارت و خرید و فروش متمرکز بود در حالی که در دوره جدید اقتصاد جهانی، موضوع دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان شاکله سیاست دولت‌ها مطرح شده است.

به گفته رئیس اتاق تهران، در دوره کنونی تعارضات دولت‌ها در جهان روی مناقشات اقتصادی متمرکز شده است و طرف‌های درگیر سعی می‌کنند از طریق برخوردهای اقتصادی به منویات خود دست پیدا کنند. وی در این زمینه به نمونه تنش اخیر غرب با روسیه اشاره کرد که طی آن دولت‌های ایالات‌متحده آمریکا و حامیانش به جنگ اقتصادی با روسیه درآمده‌اند.

رئیس اتاق تهران در ادامه به نقش سفرا و دیپلمات‌ها در حوزه دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و افزود: امروزه این سفرا هستند که با آگاهی و تسلط خود بر امور اقتصادی می‌توانند کشور خود را در مسیر توسعه بیشتر قرار دهند. وی با بیان اینکه رویه وزارت امور خارجه ایران در دولت یازدهم، پرورش و استقرار سفرای اقتصادی در سفارتخانه‌های ایران است، گفت: خوشبختانه در این دوره، سفرای ایران با متر چگونگی توسعه اقتصادی ارزیابی می‌شوند و وزیر امور خارجه کشورمان نیز بر این ارزیابی تاکید ویژه‌ای دارد.