شرایط جدید انتخابات اتاق بازرگانی

بمانجان ندیمی: آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات‌های نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان در ۹ ماده تدوین شد که براساس آن، شرایط جدید برای انتخابات نیز اعلام شده است. ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات اتاق بازرگانی در حالی از چهارم بهمن ماه آغاز شده که مجتبی خسروتاج، قائم‌مقام وزیر صنعت روز پنج‌شنبه طی یک نشست خبری در اتاق ایران از آغاز تبلیغات انتخاباتی اتاق بازرگانی در ۱۰ اسفند ماه خبر داد و شرایط جدید را برای شرکت در انتخابات اتاق اعلام کرد. قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به اختیارات انجمن نظارت بر انتخابات گفت: در حال حاضر در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها هیات‌های نظارت شکل گرفته و کار ثبت‌نام آغاز شده است. در آیین‌نامه اجرایی جدید نیز که به تایید شورای عالی نظارت رسیده است، روسای اتاق‌ها می‌توانند برای دو دوره متوالی ریاست اتاق را بر عهده داشته باشند.

وی با بیان اینکه در صورتی که انجمن نظارت پاسخگوی شاکیان به انتخابات نباشد شورای عالی نظارت به‌عنوان مرجع بالاتر مستندات را بررسی خواهد کرد، گفت: در ۳۳ استان و شهرستان اعضای هیات‌های نظارت تعیین‌شده توسط انجمن‌ نظارت حضور خواهند داشت و مستندات را بررسی خواهند کرد. همچنین تهران برای اولین بار شاهد هیات نظارت بر انتخابات است، چرا که در ادوار گذشته انجمن نظارت بر انتخابات به‌عنوان هیات نظارت نیز در تهران ایفای نقش می‌کرد. انجمن نظارت بر انتخابات در تهران نیز متشکل از ۵ نفر بوده که ۴ نفر از میان اعضای خوشنام اتاق و یک نفر از سوی وزیر صنعت انتخاب شده است.

خسروتاج تصریح کرد: ۱۰ اسفند ماه آغاز تبلیغات انتخاباتی است و حداکثر تا ۱۷ اسفند ماه به مدت یک هفته تبلیغات انجام می‌شود و ۲۴ ساعت قبل از انتخابات تبلیغات متوقف خواهد شد. در روز ۱۸ اسفندماه نیز آرا به صورت الکترونیکی شمارش خواهد شد و ۲۳ اسفند ماه نتایج اولیه اتاق اعلام می‌شود، تا ۲۵ اسفند اگر اعتراضی باشد رسیدگی خواهد شد. ۲۷ اسفند نیز نتیجه نهایی اعلام و ۲۸ اسفند اعتبارنامه‌های افراد صادر خواهد شد. وی ادامه داد: افرادی که هنوز نسبت به تبدیل کارت‌های دستی سابق خود به الکترونیکی اقدام نکرده‌اند، چنانچه بخواهند رای بدهند، باید هر چه زودتر این جایگزینی را انجام دهند. البته می‌توانند با کارت‌های دستی ثبت‌نام کنند اما رای‌گیری تنها با کارت الکترونیکی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به تفاوت کارت بازرگانی و کارت عضویت اتاق گفت: قانون اتاق به گونه‌ای است که انتخابات متکی به افرادی است که کارت عضویت اتاق را داشته باشند. فردی که سابقه حضور در اتاق‌ها را ندارد، نمی‌تواند رای دهد مگر اینکه این فرد در گذشته کارت عضویتی برایش صادر شده باشد و حداقل از تاریخ صدور آن یک سال گذشته باشد. در روز رای‌گیری اخذ رای با کارت هوشمند انجام می‌شود و کسی نمی‌تواند وکالتی رای دهد و حضور رای‌دهندگان پای صندوق‌های رای الزامی است.این نکته حائزاهمیت است که افرادی که کاندیدا می‌شوند باید حداقل سه سال فعالیت اقتصادی (حقیقی و حقوقی) در زیرشاخه‌های بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی داشته باشند.

قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به تغییرات در تعداد زیرشاخه‌های اتاق بازرگانی در این دوره گفت: ساختار اتاق بازرگانی تهران متشکل از ۲۰ نفر در حوزه بازرگانی، ۱۶ نفر صنعت و ۴ نفر معدن بود؛ اما از این پس به ۱۶ نفر در بازرگانی، ۱۴ نفر در صنعت، ۴ نفر معدن و ۶ نفر کشاورزی تغییر یافته است. همچنین در شهرستان‌ها نیز این ساختار به ۵ نفر در بازرگانی، ۵ نفر در صنعت، ۲ نفر در معدن و ۳ نفر در کشاورزی تغییر یافته است. از تعداد ۶۰ نفری که در اتاق تهران حضور پیدا می‌کنند ۲۰ نفر با معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت هستند و۴۰ نفر دیگر از میان بخش خصوصی و از طریق انتخابات ۱۸ اسفند ماه تعیین می‌شوند.

خسروتاج در پاسخ به خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» درخصوص نحوه انتخاب و ترکیب اعضای دولتی اتاق بازرگانی تهران گفت: اعضای دولتی اتاق بازرگانی به‌طور مستقیم توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت انتخاب می‌شوند. در این خصوص وزیر اختیار تام دارد که نمایندگان دولتی را از بدنه دولت یا از بخش خصوصی انتخاب کند. در گذشته ترکیب افراد دولتی در اتاق بازرگانی به این صورت بود که ۱۰ نفر در بخش بازرگانی، ۸نفر در بخش صنعت و ۲ نفر در بخش معدن با معرفی وزیر حضور داشتند. اما هم اکنون با توجه به رسمیت بخشیدن به بخش کشاورزی در اتاق بازرگانی، ۶ نفر از بخش بازرگانی، ۶ نفر از بخش صنعت، ۵ نفر از بخش کشاورزی و ۳ نفر از بخش معدن در دوره جدید اتاق بازرگانی تهران با معرفی وزیر صنعت و تعامل با وزارت جهاد کشاورزی حضور خواهند یافت.

قائم مقام وزیر صنعت با اشاره به نحوه نا مطلوب شمارش آرا در جلسات اتاق بازرگانی اظهار کرد: یکی از مشکلات این ایام در جلسات هیات نمایندگان اتاق ایران نحوه شمارش آراست که با بالا بردن دست درخصوص تصمیمات، رای‌دهی صورت می‌گیرد که مورد اعتراض تعدادی از هیات نمایندگان قرار گرفته که در آیین‌نامه جدید مقرر شده ظرف ۸ ماه آینده، اتاق ایران نسبت به نصب و راه‌اندازی سیستمی که بتواند نسبت به شمارش آرا به روش الکترونیکی اقدام کند برنامه‌ریزی کرده و به اجرا درآورد.

وی گفت: در حال حاضر اعلام تعداد کارت‌های معتبر در تهران و شهرستان‌ها امکان‌پذیر نیست. ولی به زودی و قبل از زمان رای‌گیری تعداد کارت‌های معتبر که می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، اعلام می‌شود.

خسروتاج با اشاره به وجود انجمن‌های موازی در اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: در دوره جدید نسبت به تدوین آیین‌نامه تشکل‌ها و انجمن‌هایی که در اتاق بازرگانی حضور دارند اقداماتی صورت خواهد گرفت. در نتیجه در دوره جدید اتاق بازرگانی، صنایع،‌ معادن و کشاورزی تشکل‌ها و انجمن‌ها تنها با توجه به این آیین‌نامه می‌توانند حضور داشته باشند.

خسروتاج رئیس انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران

در جلسه هفتم انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران بر اساس رای اعضا مجتبی خسروتاج به‌عنوان رئیس انجمن نظارت بر هشتمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن انتخاب شد. اعضای انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران مجتبی خسروتاج را به‌عنوان رئیس انجمن نظارت بر هشتمین دوره انتخابات اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن انتخاب کردند.

بر اساس بند ۱ / ۲ / ۵ آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق شهرستان‌ها مصوب ۱۵ / ۱۰ / ۹۳ شورای عالی نظارت بر اتاق ایران، مجتبی خسروتاج به‌عنوان رئیس و محسن محبی به‌عنوان منشی انجمن نظارت بر انتخابات اتاق ایران، تعیین شدند.

مهلت ثبت نام کاندیداهای این دوره از انتخابات اتاق تا یازدهم بهمن ماه سال جاری است. انتخابات این دوره از اتاق‌های بازرگانی، اسفندماه برگزار خواهد شد.