اتاق پویا، اتاق آینده‌نگر

مهندس حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی اردبیل پارلمان بخش خصوصی؛ این تعبیری است از اتاق بازرگانی که در فضای اقتصادی کشور مطرح است. دلیل آن را می‌توان قرار گرفتن در شرایطی که بتوان راهبردهای کلان کشور را در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ به سمت همراه کردن بیشتر بخش خصوصی در مسیر توسعه کشور پیش برد، دانست. اینجا است که اتاق بازرگانی موظف می‌شود با برقراری توازن میان فعالان اقتصادی، نماینده آنان در اقتصاد کشور باشد. این امر تنها در شرایطی محقق می‌شود که اتاق‌های بازرگانی پویا هراسی از انتقاد از هر سیاست نادرست اقتصادی نداشته باشند. نگاه جدی به اقتصاد در عین دوری از ماجراجویی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اتاق بوده و هست. این یک سیاست راهبردی است که فقط از عهده یک بازرگان و اتاق بازرگانی پویا بر می‌آید. چرا که هیچ تاجری متاع خویش را بار کشتی که مسیرش مشخص نیست نمی‌کند. از سویی آینده نگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اتاق شناخته می‌شود. این مساله‌ای است که همیشه باید در راس برنامه‌های اتاق باشد. چرا که پارلمان بخش خصوصی در ترسیم نقشه راه توسعه کشور دارای کرسی اظهارنظر است.

رئیس پارلمان بخش خصوصی باید حتی کوچکترین بخش از دارایی فعالان اقتصادی را به چشم سرمایه ملی ببیند و بتواند برنامه‌هایی را تایید و تدوین کند که رونق اقتصادی را در کشور به ثمر بنشاند. در شرایطی که کشور در یک جنگ بزرگ اقتصادی قرار دارد، اتاق بازرگانی در قامت یک فرمانده پشتیبان فعال اقتصادی و به‌عنوان سرباز خط مقدم کشور، دارایی‌هایش را برای حفظ ثبات بازار در کف دستان خویش گرفته است.

اتاق بازرگانی موفقیت را در کاهش بوروکراسی می‌داند. این موضوع یکی از آرمانی‌ترین اهداف پارلمان بخش خصوصی است. به همین جهت با حرکت به سمت دولت الکترونیک هر فرآیند اداری را می‌توان در کمترین زمان ممکن صورت داد. این امر موجب می‌شود اجازه شکل‌گیری فساد در مجموعه به حداقل برسد.

اتاق بازرگانی اهمیت موقعیت خود را درک می‌کند و اجازه نمی‌دهد خدشه‌ای به هویتش وارد شود. پارلمان بخش خصوصی راه را برای اقتصاد کشور باز می‌کند و به همین دلیل و با درک حساسیت ممکن، اجازه هرگونه خطایی را از هر کسی سلب می‌کند.

خط قرمز تعاملات فعالان اقتصادی به منزله حفظ حیات بخش خصوصی است. چرا که اقتصاد قوی جز در سایه بخش خصوصی توانمند شکل نخواهد گرفت. یک اتاق پویا باید معادلات جهانی را درک کند و آن را بشناسد. همچنین از دیپلماسی اقتصادی برای پیشبرد منافع خود بهره‌مند شود. اتاق بازرگانی پویا عضو محور است و بهترین‌ها را به کار می‌گیرد.