ایسنا: دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه کالاهایی را که شامل تعرفه ترجیحی بین این دو کشور می‌شوند را اعلام کرد و توضیحاتی درباره جزئیات قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه ارائه کرد. سیدجلال ابراهیمی با تشریح کالاهایی که در حوزه قرارداد تجارت ترجیحی ایران و ترکیه قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: این کالاها شامل مکمل‌های دارویی، فرآورده‌های آرایشی، مراقبت‌های پوستی، انواع صابون‌ها، نمد و نبافته‌های آغشته و اندوده، سربطری‌ها، لوازم ظروف آشپزخانه و لوازم خانه‌داری، لاستیک‌های اتومبیل، انواع کاغذ‌های بهداشتی و مصرفی، چوب ام.دی.اف، پارچه‌های بافته‌ شده با الیاف سنتتیک، لباس‌های آماده که به صورت دست به دست تولید می‌شود، ظروف شیشه‌ای آشپزخانه، انواع رادیات‌ها، دستگاه‌های تهویه مطبوع، ماشین‌های رختشویی، مبلمان و شیرآلات می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: انواع ماهی‌ها، انواع گل‌ها، کالاهای کشاورزی، انواع سالاد، کاهوها و سبزیجات و صیفی‌جات، پوست صادراتی، خرما، انجیر، انواع میوه‌های درختی، تخم‌های گیاهی، فرآورده‌های کنسروی، خاویار، بدل خاویار، کالاهای نساجی و شکلات از جمله کالاهایی هستند که شامل تجارت ترجیحی ایران و ترکیه می‌شوند.

دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه درباره‌ موافقت‌نامه اخیر قرارداد تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه توضیح داد: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی که بین ایران و ترکیه بسته شده دارای سوابق بررسی زیادی است که از سوی متخصصان هر دو طرف انجام شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ضرورت حمایت از تلاش‌های ایران در جهت الحاق به سازمان تجارت جهانی با تاکیدی که بر ضرورت متنوع‌سازی محصولات وجود داشت این امر می‌تواند یک پایگاه و پله اساسی برای ورود به سازمان تجارت جهانی باشد.

دبیر شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه ادامه داد: البته در از بین رفتن تعرفه نباید به‌گونه‌ای عمل شود که یک طرف کالاهایش در حد استاندارد‌های بالا قرار بگیرد و طرف دیگر از این امر بی‌نصیب باشد.

ابراهیمی اضافه کرد: تجارت ترجیحی رقابت منصفانه‌ای بین دو طرف ایجاد می‌کند و موانع غیرتعرفه‌ای را از میان بر می‌دارند و می‌تواند روابط اقتصادی دولت‌ها را هماهنگ کنند. از سوی دیگر تجار نیز تکلیف خود را می‌دانند که با چه درصدی می‌توانند کالاها را وارد کنند و دیگر تعبیر و تفسیری در میان نیست.