گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیرعامل شرکت آرمان سبز آدینه، ضمن اعلام خبر برگزاری ششمین همایش بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی، از تقلب‌های گسترده‌ای که در بازار کودهای تولید داخل انجام می‌شود و نیز، واردات قابل توجه کودهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد از کشورهایی مانند چین، انتقاد کرد و هشدار داد: استفاده از این کودها برای تولید محصولات کشاورزی، سلامت مصرف‌کنندگان ایرانی را به شدت به خطرمی‌اندازد.

محمدرضا شریفی، دبیر ششمین همایش نهاده‌های کشاورزی ضمن بیان مطلب فوق در نشستی خبری تصریح کرد: این امر به این دلیل رخ داده که متاسفانه، تولید یا واردات کود، نیاز به هیچ مجوز خاصی ندارد. وی بر این اساس، خواستار نظارت جدی‌تر مسوولان بر بازار کودهای شیمیایی شد و تصریح کرد: متاسفانه نظارت بر این حوزه، تا اندازه‌ای ضعیف است که در نزدیکی پایتخت، کودهای غیراستاندارد و تقلبی با برندهای تقلبی کشورهای دیگر تولید می‌شود؛ اما این شرکت‌ها به راحتی به کار خود ادامه می‌دهند.

وی بیان کرد: به منظور معرفی بهترین شرکت‌های تولیدکننده داخلی نهاده‌های کشاورزی (بذر، سم و کود)، ششمین همایش بین‌المللی نهاده‌های کشاورزی، ۲۵ دی ماه با حضور مسوولان وزارت کشاورزی، بنگاهداران بخش خصوصی و نمایندگانی از ۳۵ کشور دنیا برگزار می‌شود. شریفی همچنین یادآور شد: کمترین یارانه‌ها در کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد. این در حالی است که ۴۰ درصد بودجه سالانه کشاورزی اتحادیه اروپا برای اهدای یارانه مستقیم به کشاورزان اختصاص دارد و همین امر، تفاوت نگاه مسوولان ایران و جهان به حوزه کشاورزی را نشان می‌دهد؛ نگاهی که باید به‌طور جدی برای اصلاح آن اقدام کرد.